Foto: TT

Lyssnarnas favorit inför Andra chansen

Uppdaterad
Publicerad

De har hörts på radio och spelats på nätet.

Andra chansen-låtarna släpptes fria för spelning tidigare i år – för att förbättra vinstchansen.

Frågan är om det har fungerat.

I år införde Melodifestivalen en regeländring om när tävlingens låtar får börja spelas i radio och genom streamingtjänster.

Låtar som röstats vidare till Andra chansen har släppts fria för spelning redan samma kväll, medan bidragen som gått direkt till final inte har fått spelas förrän efter sista deltävlingen, i Örebro förra veckan. Syftet har varit att ge Andra chansen-bidragen en reell möjlighet att vinna hela tävlingen, när låtarna har fått sätta sig lite.

Melodifestivalen 2015

Ligger högt på Spotify

På Spotify har sorteringen gjort avtryck.

Tveklöst bäst går det för Andra chansen-bidraget Samir & Viktor med ”Groupie”. Låten har spelats över en miljon gånger, och ligger på en femteplats på listan över de 200 mest spelade låtarna i Sverige just nu.

Även Andra chansen-artisterna Linus Svenning och Kristin Amparo ligger förhållandevis högt på listan.

Först på 64:e plats återfinns det första finalbidraget på Spotifys topplista, Måns Zelmerlöws ”Heroes”, med drygt 202.000 spelningar.

Inget stort intresse

Jonas Westman, redaktionschef för musikläggning i Sveriges Radio, säger att Andra chansen-låtarna spelats, men inte överdrivet mycket.

– P3 väljer ut låtarna som passar för dem. P4 är det stora Melodifestivalkanalen. Efter varje delfinal har de som åkt ut och de som gått till Andra chansen blivit fria för spelning. De har spelats, men det har inte varit något kolossalt intresse, säger han.

Har en fördel

Andra chansen-låtarna som spelats i Sveriges radio har inte hamnat på någon spellista, utan läggs in manuellt i musikloggen av alla regionala och centrala kanaler, enligt Jonas Westman. Därför är det svårt att räkna ut exakt hur många gånger respektive låt har spelats. Men det har inte varit något extra stort intresse, säger han.

– De har hörts veckan efter delfinalen. Inte jättemycket, men de har hörts, säger han.

Med de nya reglerna för när Melodifestivalens låtar får börja spelas borde första deltävlingens Andra chansen-bidrag ha ett jätteförsprång, eftersom de släpps först, säger Jonas Westman. Men om antalet spelningar i Sveriges radio verkligen har gjort skillnad för något av bidragen, är han tveksam till.

– När vi har en vinnare så kommer den låten att höras mycket, säger han.

Vilken det blir får vi se om en vecka, när den stora finalen äger rum i Friends arena.

Så många gånger har Andra chansen-låtarna spelats på Spotify:

Andreas Weise – ”Bring Out the Fire” – 181.409

Linus Svenning – ”Forever Starts Today” – 490 962

Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar” – 90 167

Kristin Amparo – ”I See You” – 353 847

Dolly Style – ”Hello Hi” – 219 665

Dinah Nah – ”Make Me (La La La)” – 198,751

Behrang Miri feat. Victor Crone – ”Det rår vi inte för” – 88 090

Samir & Viktor – ”Groupie” –  1 333 575

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2015

Mer i ämnet