Foto: TT

Måns Zelmerlöw i reklamkampanj – trots SVT:s förbud

Uppdaterad
Publicerad

Måns Zelmerlöw är programledare för SVT:s största tv-produktion och har samtidigt gjort reklam – trots att public service-reglerna inte tillåter det. Efter påtryckningar från SVT backar Tre, som gör reklamen, och plockar bort materialet från alla sina kanaler.

Den 11 april spelade Måns Zelmerlöw, nu programledare för Eurovision song contest, in en reklamfilm för teleoperatören Tre. För en vecka sedan publicerades den av företaget på sociala medier som Facebook och Instagram, och på Youtube där reklamfilmen setts av nästan 300.000 personer.

På operatörens hemsida har Måns Zelmerlöw varit ett av tre ansikten utåt för reklamen. I filmen spelar artisten ESC-låten ”Heroes” i nöjesparken Gröna Lund.

Eurovision Song Contest 2016

Enligt public service regelverk får en profil som arbetar med ett program inte göra reklam eller jobba med kommersiell verksamhet samtidigt. I vintras fick artisten Charlotte Perrellis programledaruppdrag i Melodifestivalen avslutas och omarbetas efter att hon, precis som Måns Zelmerlöw, medverkade i en reklamkampanj för en teleoperatör samtidigt.

”Det finns inget uppdrag”

Enligt SVT och Eurovision har Måns inte längre något kontrakt med Tre. Och programledaruppdraget är därför problemfritt.

– Kontraktet gick ut i februari. Det finns inget uppdrag, säger Johan Bernhagen, exekutiv producent för Eurovision till Kulturnyheterna.

På frågan om varför reklamen på tisdagen fortfarande ligger ute på teleoperatörens hemsida säger Bernhagen:

– Det ska försvinna. Allt material som ligger kvar och ligger uppe ska bort. Måns management har sagt att de ska kontakta Tre om det.

”Vi har rätt att sprida filmen”

När Kulturnyheterna tar kontakt med Tre uppger bolaget inledningsvis att det inte stämmer att reklamfilmerna ska bort. Kontraktet med Måns avslutades enligt båda parter i februari, men i frågan om samarbetet fortfarande gäller går åsikterna isär.

Kamran Alemdar, informationschef på teleoperatören, säger till Kulturnyheterna att företaget har rätt att visa och sprida reklamkampanjen i ett års tid.

– Vi har rätt att sprida filmen i 12 månader. Vi har ingen plan kring hur länge den ska visas. Det är en digital kampanj, filmen lever sitt eget liv nu.

Reklamen visas på företagets hemsida, på Youtube och på Facebook- och Instagramkonton.

Efter att Kulturnyheterna har pratat med Eurovision och Tre försvann plötsligt bilden på Måns Zelmerlöw från Tre:s hemsida. Men reklamfilmerna, där den senaste publicerades för en vecka sedan, kommer att finnas kvar, uppger Tre.

– Hans ansikte har tagits bort från kampanjsidan eftersom vi inte har något avtal längre. Men innehållet som vi har producerat är publicerat och kommer finnas kvar, säger Kamran Alemdar.

”Den ska bort”

När vi kontaktar Eurovisions Johan Berghagen på nytt med de uppgifterna, håller han fast vid att kampanjen ska bort, trots att Tre hävdar att så inte är fallet.

Men Tre hävdar att de har fulla rättigheter att fortsätta med reklamen, och tänker göra det även under Eurovision.

– Det kan jag inte kommentera. Det är en gammal kampanj. Det finns inget pågående samarbete.

Fast det gör det ju, den ligger ju ute nu.

– Men den ska bort.

Fast Tre säger ju att de inte tänker ta bort den?

– Den information jag har fått är att den ska bort.

Vad innebär det att reklamen faktiskt ändå ligger ute under tiden som Måns påbörjat sitt programledarskap med till exempel trailers för Eurovision i tv?

– Det finns inget pågående samarbete.

Klippet borta

På kvällen hade Tre backat och tagit bort reklamfilmerna.

Nu har vi haft ett bra samtal med Måns Zelmerlöws management och tar bort allt relaterat material på vår hemsida och i våra digitala kanaler. Vi gillar Måns och vill som så många andra se honom göra succé i Eurovision song contest”, skriver Kamran Alemdar, informationschef hos Tre, i ett mejl till Kulturnyheterna.

Eurovision song contest startar tisdagen den 10 maj. Finalen äger rum den 14 maj och Måns Zelmerlöw leder programmet tillsammans med Petra Mede.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision Song Contest 2016

Mer i ämnet