Tävlande i Melodifestivalens sista deltävling som hålls i Örebro. Foto: TT

Omtvistade skattepengar i Melodifestivalen

Uppdaterad
Publicerad

Av Örebros kommun ses lördagens deltävling som en långsiktig miljoninvestering i bra publicitet. Kritiker tycker dock inte att pr-värdet matchar skattekostnaderna.

På lördag är Örebro värd för melodifestivalens sista deltävling. Enligt kommunen ger miljoninvestering staden bra publicitet. Men det finns de som ifrågasätter det pr-värdet i arrangemanget.

Örebro kommun kommer att lägga omkring 2,5 miljoner kronor på att arrangera melodifestivalens sista deltävling. Alf Lindblad är evenemangsamordnare hos kommunen.

Melodifestivalen 2015

– Vi hoppas ju att dels örebroarna ska få en festivalkänsla under veckan. Sedan hoppas vi, nej vi vet, att Örebro kommer att synas i nationell media under en veckas tid. Ganska tydligt, säger han.

Det är fem år sedan Örebro arrangerade en deltävling senast. När det på lördag är dags igen är det som del av stadens 750-årsfirande, i vilket flera andra evenemang också ingår. Förutom melodifestivalen arrangeras även bland annat SM i skidor.

Bland Örebros invånare finns både de som är för och de som är emot att kommunen lägger så mycket pengar på en deltävling.

– Det sätter ju Örebro på kartan och schlager är ju något många tycker om, säger Monica Nytting.

– Jag tycker man kan satsa pengarna på annat som är mer värdefullt för människor som bor här, säger Elsa Ekstedt.

”Melodifestivalen har inte den effekten”

De 2,5 miljoner kronorna kommer att gå till bland annat arenakostnader och en stor vip-fest. Det är något mer än vid 2010 års satsning.

Andra kommuner som arrangerat deltävlingar har också bekräftat att det handlar om miljoner i skattepengar som ska ge både nöjen för befolkningen och pr för staden. Men det finns de som menar att den här sortens investeringar främst ger en fest för invånarna, och inte så bra pr.

Jesper Falkheimer, som är professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, anser att en enda deltävling inte räcker.

– Man brukar ju lyfta fram att det sätter städerna på kartan. Men jag tror att Melodifestivalen sätter Melodifestivalen och artisterna på kartan. Om ett event ska ha en effekt för en stads varumärke så ska det vara särskiljande, ha en särskild koppling till platsen, och vara återkommande. Exempel på sådana evenemang är Vasaloppet och Roskildefestivalen. Jag tror inte melodifestivalen har den effekten även om man nämner en plats, säger han.

”Långsiktig satsning”

I årets upplaga av tv-programmet handlar det också främst om att nämna staden. Tv-tittaren ser nästan uteslutande bilder inifrån arenan.

De ansvariga inom Örebro kommun är medvetna om att effekterna av den här satsningen kanske inte kommer att märkas i plånboken direkt. Men de tror att det kommer märkas senare.  

– Att skapa en positiv stämning i en stad skapar många effekter, och en del kanske man inte kan mäta i pengar, tror Alf Lindblad på Örebro kommun.

Han lyfter också fram de effekter de har märkt efter 2010 års deltävling.

– Sedan dess har det varit ungefär 250  musikevenemang bara på Conventum. Det här är en del av en strategi – att visa upp vi kan dra publik i Örebro, menar Lindblad.

Stort hemlighetsmakeri

Hur mycket deltävlingarna kostar för SVT:s del vill de ansvariga inte säga i dagsläget, hemlighetsmakeriet runt festivalens planering och kostnad är stort. För några år sedan spreds dock nyheten att det rör sig om runt 2 miljoner kronor per avsnitt.

Tjänar pengar på deltävlingarna gör däremot de företag, som till exempel Live Nation, som ansvarar för kringtjänster kring arrangemangen – till exempel biljettförsäljning och sponsring. 

Många vill vara med

Även om kommunernas kostnader är höga, och pr-värdet ifrågasatt, så vill många vara med.

Christel Tholse Willers, projektledare Melodifestivalen, berättar för Kulturnyheterna att intresset har varit konstant ända sedan deltävlingarna infördes för 13 år sedan. Då blev det möjligt för alla städer som hade en tillräckligt stor lokal att få arrangera programmet. Tidigare hade bara Stockholm, Göteborg och Malmö fått hålla i Melodifestivalen. 

Efter vårens final ska de ansvariga hos SVT utvärdera årets programserie. Sedan börjar arbetet med att hitta de städer som ska ansvara för nästa års deltävlingar.

– Då någonstans börjar man blicka framåt mot året som kommer, säger Christel Tholse Willers.

Har ni redan en väntelista?

– Så kan det vara.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2015

Mer i ämnet