Petter Alexis Askergren släpper skivan Skeppsholmen. Foto: Sony Music

”Tredje versen handlar om att få ett dödsbesked”

Uppdaterad
Publicerad

”Jag fattar varför indiescenen är så fet som den är”. Petter är albumaktuell med nya ”Skeppsholmen”, en skiva där lyssnaren möts av en både mer avskalad och råare hiphop-nestor än vad vi annars är vana vid.

Petter är 42 år och trygg i sig själv nu. 18 år in i karriären har han omfamnat jaget – och blivit indiefrälst. Nya plattan ”Skeppsholmen” är producerad av Mattias Glavå, denne indierockens magnat med band så som Broder Daniel, Håkan Hellström och Anna Järvinen i produktionsbagaget. Inspelningen gjordes i Benny Anderssons studio Rixmixningsverket på Skeppsholmen, därav skivans namn.

Två nyskrivna låtar, resterande tio är avdammade och polerade på nytt. Ett helt nytt sound, en akustisk skiva, skriver skivbolaget Sony inför släppet.

– Det är ingen akustisk skiva, säger Petter (två gånger).

”Mer avskalad och rå”

Men nog har den åtminstone några akustiska inslag. Även om det inte direkt är enkom gitarrplink. Men det är en tidigare relativt okänd Petter vi hör. Lite vemodigare och dämpad, men samtidigt lite rivigare. I alla fall vissa av låtarna.

– Den här skivan har funnits i mig väldigt länge. Det är en mer avskalad, naken och mer rå skiva. Jag hade tänkt göra om gamla låtar i ny kostym, men det blev så mycket mer, säger han.

”Ett jävla sväng”

Håkan Hellström, Martin Elisson (Hästpojken) och Linnea Henriksson är några av artisterna på ”Skeppsholmen”. Också Eva Dahlgren gästspelar i en ny version av ”Längesen”, den som Veronica Maggio med inledande smurfröst medverkade i 2010. Av musikerna hörs bland annat Gustav Estes och Reine Fiske från Dungen. Samt Joel Alme.

– Jag älskar de här musikerna, jag fattar varför indiescenen är så fet som den är. De är råa i sitt uttryck, sjunger inte särskilt skolat och spelar på ett speciellt sätt. Men det är alltid ett jävla sväng.

– Mattias Glavå är ju indiekung så vi har tagit in mycket sånt folk och försökt hitta nya grepp där varje låt ska få sitt eget uttryck. Och vi kan faktiskt ta in Eva Dahlgren på ”Längesen” för att det är ett kul möte.

”Jag satt i en bil”

Men arbetet med skivan har också präglats av ett visst mörker. Transparens om det personliga är förvisso nästintill Petters signum, ett sätt att ventilera. Låten ”Mamma sa till mig” handlar om mammans död tidigare i våras.

– Jag skrev den bara tre veckor efter att hon gått bort. Hon kommer aldrig kunna höra låten, men den var en viktig grej för mig att skriva något och få ut känslorna. Tredje versen handlar om att få ett dödsbesked, hur man beter sig. Jag satt i en bil, åkte till gymmet. Sen kom allt, berättar han.

”Omfamnat det jag är”

Karriären är snart inne på sitt tjugonde år. Petter har varit runt en del, spelat typ ö-v-e-r-a-l-l-t. Högt och lågt. ”Jag vet att det finns en kille på en mack i Jönköping som heter Jörgen”, skämtar han. Våren 2014 tog han plats på Kungliga Operan med skivan ”Början på allt”. ”Skeppsholmen” är hans trettonde platta i ordningen.

– Jag är 42 år och har fyra barn. Jag är trygg i mig själv och inte lika osäker som när jag var yngre. Jag har omfamnat det jag är. Men om någon frågar vad jag är så är jag en artist och textförfattare ut i fingerspetsarna. Jag kommer fortsätta göra musik så länge jag skriver saker som är äkta för mig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.