Samirs dubbelreklam inför miljonpublik

Uppdaterad
Publicerad

Enligt SVT:s regler får ingen reklam synas eller höras i tv.

Ändå var Samir Badran en vandrande reklampelare inför miljontals tittare.

”Men hämta hit den som ska stämma mig då”, säger artisten efter sändningen.

Samir & Viktor knep en finalplats och fick finaluppställningens finaste startnummer. De avslutar alltihop på Friends arena.

Trots framgången uppstod några missförstånd. När Samir och Viktor kastar tröjorna stack en kalsongkant tillhörande Badran upp. Märkets logga filmades länge och väl i närbild. Efter framträdandet, när Samir & Viktor syntes i bild på nytt, hade han en t-shirt med märkestryck över bröstet.

Melodifestivalen 2016

”Svårt att anpassa allting”

– Jag orkar inte, hämta hit den som ska stämma mig då. Jag fick godkänt av mitt skivbolag att ha de här kalsongerna, men tydligen inte. Jag får väl byta kalsonger helt enkelt. Jag tog faktiskt de här för att jag inte ville ha en tejpbit på mina andra, eftersom jag var rädd att den skulle lossna under framträdandet. Så jag tog kalsonger med märke på sidan istället och frågade på genrepet: syns det? Och de sa ”nej”, säger Samir efter programmet.

– Det är lite svårt att anpassa allting. Köpa kalsonger... Förstår du? När man tar av sig tröjan liksom. Allt ska klaffa. Även kalsongerna.

”Klart att det inte är bra”

Melodifestivalens projektledare Anette Helenius säger till Kulturnyheterna att Samirs skivbolag ombetts att förklarar public service-reglerna mot reklam klart och tydligt för artisten.

– Han hade en annan tröja på sig under själva framträdandet och av någon anledning bytte han ut den mitt i programmet. Det är klart att vi inte tycker att det är bra. Vi kan inte hantera det på något annat sätt än att vara extra noga med att påpeka att han måste ha tröjor utan varumärke på, säger hon.

Påföljden för att bryta mot regeln mot reklam kan bli böter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2016

Mer i ämnet