”Fucking & Punching” är hopkoket av DJ-paren Sharks On Heels och Anna Cross & Karin Hill. Karin Moberg står längst till höger. Foto: Johannes Helje

”Skillnad på att vara DJ och spela skivor”

Uppdaterad
Publicerad

En fjärdedel av DJ-kollektivet Fucking & Punching utgörs av Karin Moberg – en journalist från Stockholm. I dag spelar hennes grupp på den renodlade dansfestivalen Dans Dakar i Stockholm. Det blir första festivalspelningen för Moberg.

– Det känns skitkul! Men vi har nog inte riktigt fattat skillnaden mellan att spela på klubb och på festival, eftersom det är första gången. Så vi kör vår grej, som vanligt. Sen blir det att gå runt och titta på de andra. Jag är sugen på The Bloody Beetrots, SMK och Familjen. Och sen vill jag upptäcka saker jag inte har sett förut.

Tuff konkurrens

Karin Moberg började dj:a för tre år sedan, ihop med vännen Anna Korsgren. De möttes i ett musikprojekt som de inte vill prata om, men tröttnade och valde att börja umgås i dj-båset istället. Moberg säger att de blev inkastade i branschen utan förvarning, och nu har de snurrat skivor i tre år under namnet Anna Cross & Karin Hill.

I Stockholm är konkurrensen tuff. Men Anna Cross & Karin Hill har haft flyt och kunde till exempel utöka sitt nätverk när Slakthuset fick kritik för sin stora övervikt på manliga DJ:s. En orsak till det tuffa läget i Stockholm är att många ställer upp gratis, menar Karin Moberg:

– Det förstör ju tyvärr för oss som försöker ha DJ som ett jobb. Det är fler och fler som 'spelar skivor', men det är en viss skillnad på att spela skivor – att trycka på paus och play – och vara DJ. Jag och Anna var inte DJ:s i början, men eftersom vi är tekniknördar i själen så har vi lärt oss.

Avicii – en ”datakille”?

Bara under sina tre år i branschen har Karin Moberg sett stora förändringar – som har lett till att dansscenen fått en större publik. Plötsligt är genrer som house och dupstep kommersiellt och vardagsmat i radio – från att ha varit del av en slags undergroundrörelse. Och Skrillex – som gör ganska hård och smal musik – är mångas favorit.

Och en större publik öppnar upp för stora konsertarenor – men där spelar mest namn som Swedish House Mafia och Avicii. Kvinnorna lyser med sin frånvaro. Det ser Karin Moberg gett problem med – och hon har en teori om varför balansen ser ut så:

– Man måste ju vara tekniskt kunnig för att kunna producera egna låtar. Jag tror att det är därför som så många killar är DJ:s – många av dem är nog datanördar som började göra musik. Avicii ser väl ut som en datakille?

”Alla ska ha skitkul!”

Kanske är tekniken nyckeln för att fler tjejer ska nå danstoppen? DJ-kollegan Anna Korsgren går just nu en kurs i musikproduktion, och när hon är färdig kan det komma egna låtar och remixer från duon.

– Jag har gjort singer-songwritermusik tidigare, men man kan ju inte bara sitta med gitarren om man vill göra en fet elctrohit. Jag har tyckt att det har varit skönt att bara spela andras låtar, men det kan bli något när Anna har lärt sig producera, säger Karin Moberg.

På Dans Dakar spelar Anna Cross & Karin Hill ihop med DJ-duon Sharks On Heels. Fyra unga kvinnor kommer trängas i DJ-båset, med ett gemensamt mål:

– Vi kommer turas om att välja, och lägga effekter på varandras låtar. Det viktigaste när vi DJ:ar är att alla blir dyngsvettiga. Om någon står still på dansgolvet så har vi misslyckats. Alla ska ha skitkul! Och the more, the merrier.

Dansmani x 3

Tre låtar som Karin Moberg vill dra igång dansgolvet med:

Knife Party – ”Internet Friends”

Tujamo & Plastik FUnk – ”Who”

The Yeah Yeah Yeahs – ”Cold Lights” (Les Petits Pilours remix)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.