Ur musikvideon till ”Drop It Like It's Rot”. Foto: Youtube

Snoop Dogg-låt i kampanj mot tampongskatt

Uppdaterad
Publicerad

Både i Australien och Storbritannien växer proteströrelser mot ländernas kontroversiella beskattning av sanitetsprodukter. Nu har Taylor Swifts låt ”Bad blood” samt Snoop Doggs klassiker ”Drop It Like It's Hot” blivit en del av lobbyverksamheten.

Sanitetsprodukter måste sluta beskattas: Det är budskapet som nu fått stor spridning både i Australien och Storbritannien.

En australisk grupp har tagit musiken till hjälp och gjort en cover på hiphopartisten Snoop Doggs låt ”Drop It Like It's Hot”. Låten som fått namnet ”Drop It Like It's Rot” uppmanar på ett parodiskt sätt landets premiärminister Tony Abbott att ta bort skatten.

Tony Abbotts syster diggar

Premiärministerns syster Christine Forster dyker upp i den svartvita-videon och diggar till textrader som ”The vagina, half the people got them. Yet there's a tax if you're born with one of ' em”.

– Det är löjligt att menstruerande australier måste betala tio procent extra i skatt varje gång de får mens, säger Mia Lethbridge som ligger bakom musikvideon till BBC.

Lethbridge, som annars arbetar som skådespelare och regissör, säger att det är slående hur ofta kvinnor sexualiseras och objektifieras i musikvideor.

– Jag tänkte att det skulle vara briljant att vända upp och ner på det. Säga ”okej, om ni vill se oss som sexiga så ska ni också se oss som vi verkligen är. Vi blöder.”

”Bad Blood”

I Storbritannien har en grupp aktivister gjort samma typ av musikvideo-parodi med hjälp av Taylor Swifts dunderhit ”Bad Blood”. I musikvideon radar de upp alternativa sanitetsprodukter. Några av tipsen är till exempel ullstrumpor, mattbitar och disktrasor.

I Australien går tio procent av kostnaden för bindor och tamponger till landets statskassa. Så har det sett ut sedan år 2000. Storbritannien följde för fem år sedan australiensarnas linje och började med en fem-procentig beskattning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.