Det var Wall Street Journal som var först med nyheten om milstolpen för musiktjänstens användarsiffror på 100 miljoner användare, siffror som nu bekräftats av Spotify själva.
Tidigare i år meddelade företaget att man nått fler än 30 miljoner betalande användare, vilket ger den svenska tjänsten en stark ställning i det pågående streamingkriget mot bland andra Apple Music och Tidal. Apple Music är kanske Spotifys främste konkurrent, på bara ett år har de nått 15 miljoner betalande användare.
Den främsta skillnaden mellan de två musiktjänsterna är att Spotify går att använda gratis i utbyte mot att användaren lyssnar på reklam med jämna mellanrum, en lösning som majoriteten av Spotifys användare föredrar.
Aggressiv taktik
Nu kommer företaget satsa ännu mer på sin reklamverksamhet, bland annat med hjälp av sponsrade spellistor, säger Spotifys annonschef Jeff Levick till Wall Street Journal.
Beskedet är väntat, mot bakgrund av att Spotify fortfarande inte går med vinst. Senast i mars lånade företaget 8,4 miljarder kronor för att kunna fortsätta sin aggressiva expansionstaktik, i ett avtal som beskrivs som riskabelt av amerikanska Techcrunch.
I juni 2015 värderades företaget till 70 miljarder kronor.