Foto: Lars Pehrson / TT

Spotify når 100 miljoner användare

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska musiktjänsten Spotify fortsätter att växa. På måndagen bekräftade företaget att man nu har fler än 100 miljoner användare världen över. Av dessa betalar lite drygt en tredjedel för tjänsten.

Det var Wall Street Journal som var först med nyheten om milstolpen för musiktjänstens användarsiffror på 100 miljoner användare, siffror som nu bekräftats av Spotify själva.

Tidigare i år meddelade företaget att man nått fler än 30 miljoner betalande användare, vilket ger den svenska tjänsten en stark ställning i det pågående streamingkriget mot bland andra Apple Music och Tidal. Apple Music är kanske Spotifys främste konkurrent, på bara ett år har de nått 15 miljoner betalande användare.

Den främsta skillnaden mellan de två musiktjänsterna är att Spotify går att använda gratis i utbyte mot att användaren lyssnar på reklam med jämna mellanrum, en lösning som majoriteten av Spotifys användare föredrar.

Aggressiv taktik

Nu kommer företaget satsa ännu mer på sin reklamverksamhet, bland annat med hjälp av sponsrade spellistor, säger Spotifys annonschef Jeff Levick till Wall Street Journal.

Beskedet är väntat, mot bakgrund av att Spotify fortfarande inte går med vinst. Senast i mars lånade företaget 8,4 miljarder kronor för att kunna fortsätta sin aggressiva expansionstaktik, i ett avtal som beskrivs som riskabelt av amerikanska Techcrunch.

I juni 2015 värderades företaget till 70 miljarder kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.