Foto: TT

Tittartapp för helgens Mello

Uppdaterad
Publicerad

Runt 200.000 personer färre bänkade sig framför lördagens Melodifestivalprogram jämfört med veckan innan. Men siffrorna är ändå bättre än fjolårets.

Det var 3.145.000 personer som såg hur artisterna Isa och Jon Henrik Fjällgren, i helgens deltävling, tog sig vidare till Melodifestivalens final.

Lördagen dessförinnan hade 3.332.000 människor slagit på tv:n för att titta på musiktävlingen.

Melodifestivalen 2015

Ett tapp på nära 200.000 tittare denna helg alltså.

”Fråga för utvärderingen”

Statistiken tas emot med ro av den exekutiva producenten Christer Björkman.

– Som kreatör är jag helt fokuserad på programmen nu. Tittandet är en fråga för utvärderingen, säger han till Kulturnyheterna.

Björkman poängterar också att det tredje programmet, historiskt sett, brukar avvika något när det kommer till antal tittare.

Ändrade efter kritik

Jämfört med 2014 års tittarsiffror innebär årets däremot ett uppsving.

Tittningen på fjolårets upplaga var nämligen det lägsta sedan Melodifestivalens nuvarande format, med delfinaler, infördes.

Efter den hårda kritiken mot förra årets turné valde SVT att göra flera ändringar inför årets tävling. Färre bidrag i deltävlingarna och fler i finalen, till exempel.

Så många tittade på Melodifestivalen

2015

Deltävling 1: 3.383.000

Deltävling 2: 3.332.000

Deltävling 3: 3.145.000

2014

Deltävling 1: 3.405.000

Deltävling 2: 3.070.000

Deltävling 3: 3.050.000

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2015

Mer i ämnet