Det var 3.145.000 personer som såg hur artisterna Isa och Jon Henrik Fjällgren, i helgens deltävling, tog sig vidare till Melodifestivalens final.
Lördagen dessförinnan hade 3.332.000 människor slagit på tv:n för att titta på musiktävlingen.
Ett tapp på nära 200.000 tittare denna helg alltså.
”Fråga för utvärderingen”
Statistiken tas emot med ro av den exekutiva producenten Christer Björkman.
– Som kreatör är jag helt fokuserad på programmen nu. Tittandet är en fråga för utvärderingen, säger han till Kulturnyheterna.
Björkman poängterar också att det tredje programmet, historiskt sett, brukar avvika något när det kommer till antal tittare.
Ändrade efter kritik
Jämfört med 2014 års tittarsiffror innebär årets däremot ett uppsving.
Tittningen på fjolårets upplaga var nämligen det lägsta sedan Melodifestivalens nuvarande format, med delfinaler, infördes.
Efter den hårda kritiken mot förra årets turné valde SVT att göra flera ändringar inför årets tävling. Färre bidrag i deltävlingarna och fler i finalen, till exempel.