Björn Ulvaeus och Måns Zelmerlöw under invigningen av ESC-utställningen. Foto: TT

Världens största, kommersiella public service-program

Uppdaterad
Publicerad

I varuhuset NK:s skyltfönster visas svenska Eurovisionvinnare.

Butiker i Stockholm city uppmuntras att dekorera i Eurovisions färgskala, och Abba-museet öppnar en schlagerhistorisk utställning inför 130 journalister.

Nu är public service största kommerståg i rullning.

I dag invigs Eurovision song contest 2016 med en välkomstfest i Stockholms stadshus.

I övermorgon hålls första semifinalen i Globen.

Eurovision Song Contest 2016

Det är mycket nu. Inte bara för årets tävlande artister. När Eurovisionintresserade från hela världen samlas i Stockholm bokas svenska artister med anknytning till tävlingen upp av alla för allt. Richard Herrey och Charlotte Perrellis pr-utsända kan börja svara istället för att ringa.

– Jag har tackat nej till en del, men det blir mycket ändå, I’ve lost track, säger Loreen, vinnare av tävlingen 2013.

– Jag får lägga allt annat åt sidan. Olika inspelningar och sommarturnén. Jag måste sluta prata och springa iväg till nästa repetition nu. Det är så pass, säger Carola, 1991 års vinnare.

– Men jag gör bara det största. Jag prioriterar.

Engagerar företag

Arrangör av årets tävling är SVT. Stockholms stad hjälper till. SVT betalar 126 miljoner kronor för evenemanget och Stockholm 95 miljoner. Det syns i stadens mitt. Flaggor vajar, kollektiva transportmedel har dekorerats, en klubb byggts upp på Skeppsbron och en temapark tagit plats i Kungsträdgården.

– Allt är makalöst fint, säger Christer Björkman, exekutiv producent för programmet, om stadsbilden.

De officiella sponsorerna av evenemanget – fem internationella och sex nationella företag – som betalar stora belopp för att synas när public service gör undantag för kommersiellt skyltande, är förstås Eurovisionglada. Det är annat näringsliv också.

I ett mejl till butiker i City bifogar Stockholms handelskammare ett färgprov på ”den cerisea färg som är fri för alla att använda om man vill ’branda’ sin anläggning” under ESC, och i Nordiska kompaniets skyltfönster har tolkningar av Sveriges sex Eurovisionvinnare med musik och signerade porträtt ställts ut. Således ett av Carolas prioriterade ESC-ärenden. Porträtten ska auktioneras och pengarna gå till välgörande ändamål, hälsar NK. Om skyltningen också ska suga in kunder genom entrén är däremot outtalat.

”Mycket bra exempel på vad public service ska göra”

Ute på Djurgården öppnar Abbamuseet en utställning om Eurovision song contest. Den ska visas under hela hösten och förhoppningsvis resa vidare till nästa vinnande land.

Vid öppningen närvarar drygt 130 journalister. Förra årets vinnare och årets programledare Måns Zelmerlöw, som passat på att släppa en ny singel i veckan, är där. EBU:s ESC-chef Jon Ola Sand, Christer Björkman och en rad artister pratar Eurovision och utställning i en panel ledd av Sveriges radio-profilen Anna Charlotta Gunnarson. I Eurovisionyran är gränsen mellan kommersiellt firande och public serviceskt reklamförbud utsuddad.

– Vi tycker att det här är en kul grej. 60 år av eurovisionsfestival är rätt fantastiskt. Det har blivit som en del av den Europeiska identiteten, säger Björn Ulvaeus, som ligger bakom utställningen.

– Det härliga med Eurovision är att det är live och att alla public service-broadcasters runt om i Europa enas om att man ska sända det här för 200 miljoner tittare. Det kan i alla fall liknas vid någonting som för Europa samman och det behövs i dessa tider.

Vad tycker du om den public service-tanken i förhållande till Eurovision som en stor, kringresande, kommersiell apparat? Den här utställningen till exempel.

– Ja alltså den här utställningen kostar mycket mer än den smakar, om man talar i ekonomiska termer. Det här krimskramset runt om i stan kanske är ofrånkomligt, eftersom det är så mycket fans som hänger på den här tillställningen. Samtidigt finns public servicetanken i hjärtat av allt, och jag tror inte att det finns någon annan som kan göra det här. Man kan inte slå ihop ett antal kommersiella stationer runt om i Europa och vänta sig att de skulle fixa det. Detta är ett mycket, mycket bra exempel på vad public service ska göra.

”Gett upp inför marknadskrafterna”

Men public service licenskronor och kommunens skattepengar verkar behöva hjälp. Uppvaktningen från näringslivet är en förutsättning för att Stockholm ska arrangera Eurovision. Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) pratar om tävlingen som en investering. Näringslivsintäkter och ett reklamfönster för Stockholm ut i världen.

I Malmö 2013 bedömde regionen att intäkterna från turismen som evenemanget drog till sig betalade notan. Med den analysen kan det till och med vara lite lönsamt att arrangera Eurovision.

Är därmed världens kanske största public service-arrangemang kommersiellt?

Björn Ulvaeus tror att det är svårt för någon av parterna i målet att förneka.

 – De går in i varandra och det är fullständigt omöjligt att hålla isär de här intressena. Jag antar att Eurovisonledningen har gett upp inför marknadskrafterna, om man säger så.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision Song Contest 2016

Mer i ämnet