Corey ”Raekwon” Woods. Foto: TT

Wu Tang-legend tillbaka med lyxrap

Uppdaterad
Publicerad

För 20 år sedan sägs Wu Tang Clan-rapparens banbrytande slang ha startat mafiosorenässans. Kulturnyheterna har pratat med Raekwon, som nu är aktuell med nytt album. Och det är lyxigare än någonsin.

– Vi var en stark grupp av män som attackerade känslor, och förändrade hela scenen, säger Raekwon på telefon. Han sitter i ett hotellrum i London och blickar drygt 20 år bakåt i tiden.

Wu Tang Clan släppte sin första singel ”Protect Ya Neck” 1992 och ett år senare kom debutalbumet ”Enter the Wu Tang (36 Chambers)”. Med massiva och råa beats, vars mångfacetterade rymd kan liknas vid Phil Spectors berömda ”wall of sound”, slog de undan benen på hela hip hop-scenen.

Raekwon fick tidigt smeknamnet ”The Chef” för sin smakfulla, innovativa och varierade slang. Han var en av de första av kollektivets rappare att släppa ett parallellt soloalbum, ”Only Built 4 Cuban Linx...” som kom 1995. Bakom den låg samma hjärna som hade producerat Wu Tangs framgångar, kollektivets ledare RZA. ”Cuban Linx” bestod av samma mörka och massiva ljudvägg, beats Raekwon fick rappa sig rakt igenom snarare än lägga sina rim ovanpå.

Från Kung Fu till Scarface

Men de Kung Fu-samplingar som karaktäriserade Wu Tangs debut bytte Raekwon ut mot Scarface och Al Capone-referenser. Symbolerna blev dyrare och lyxigare – svarta hoodies, Timberlandkängor och gatuskjutningar blev cigarrer, jättedyr champagne och stora system av organiserad brottslighet.

”Cuban Linx” nådde inte jättestora kommersiella framgångar när det kom, men albumet betydde desto mer för vad som rappades i USA under de följande åren och har höjts till skyarna i efterhand.

Den senare delen av både Biggies, Jay-Z:s och Nas 1990-tal doftar smycken, liten hatt och kritstrecksrandig 20-talskostym. Man hängde återigen på sig de tunga guldkedjor som Slick Rick och Eric B rockat på 80-talet. I historieböckerna står det nu att Raekwon satte igång en renässans för mafiosorappen.

”Bara vanliga verkligheten”

Själv är Raekwon dock inte särskilt förtjust i någon av termerna för gangstarap och dess subgenrer.

– Många beskriver min musik som mafiosorap, eller Wu Tang Clan som gangstarap. Men för oss var det ju bara verkligheten. När vi porträtterar hustlers och kingpins, reflekterar vi bara vad som var på gång i våra områden. Hur det var att sälja droger och andra dumma grejer för att överleva. För oss var det liksom bara vanlig verklighetsrap, säger han.

När han nu landat i London är det för att promota sitt nya album, ”Fly International Luxurious Art” (F.I.L.A.) som kommer ut i april i år.

Karriären som pågått sedan ”Protect Ya Neck” består av ett oöverskådligt antal album, samarbeten och småprojekt. ”F.I.L.A.” är hans sjätte ordentliga soloalbum. Gemensamt för alla hans skivor är att de är sammanhängande små koncept, med intakta alter egon genom alla låtar.

– När jag kom, på 90-talet, tog vi albumproduktionerna på allvar, det var det vårt rykte byggde på. När jag tänker på mina album så tänker jag perfektion, säger Raekwon. Det tog så lång tid att göra eftersom jag vill att det ska kännas som en enhetlig kropp. Delarna ska applådera och hylla varandra. Albumet ska kännas bra från topp till tå.

Sfinx i rent guld

Den stil som Raekwon jobbar med nu är den hittills lyxigaste. ”F.I.L.A” har ett omslag där Raekwons ansikte sitter på en sfinx i solitt guld. Hans instagramflöde är fullt av bilder på allehanda förgyllda och diamantprydda föremål med hashtagen #FlyInternationalLuxuriousArt.

– Lyxig. Det är så jag känner mig nu för tiden. Det är lyxigt att höra en veteran fortfarande göra sin grej 20 år senare, jag är mitt bästa jag just nu. Som att jag sprider mina vingar, jag känner mig som en kung. Äntligen kan jag gjuta mitt namn i cement i industrin. Sfinxen står även för att folk ser mig som musikindustrins väktare.

I media har det här och där skrivits om konflikter mellan Wu Tangs medlemmar, bland annat mellan Raekwon och RZA. Raekwon har dock alltid försvarat deras relationer med att man måste kunna skilja på privatliv och affärer.

– Wu Tang Clan är mina bröder, säger han nu. Jag älskar dem och vi kommer alltid att vara en familj. Det är inget personligt mellan mig och RZA, ibland vill man olika saker, men vi respekterar varandra.

Trodde inte tjejer kunde göra beats

”F.I.L.A.” innehåller, utöver samarbeten med Raekwons ständiga parhäst Ghostface Killah, verser av bland annat Snoop Dogg och French Montana. Det har gjorts med för Raekwon helt nya producenter.

– Musiken måste växa. Och RZA var upptagen med annat... Ibland vill man ha med sina bröder, men inser att alla gör sina egna grejer. Men det var kul att ha med folk jag aldrig jobbat med förut, som jag ser upp till. Och Ghostface levererade som vanligt.

Singeln ”Wall to wall” har ett beat av en helt okänd talang från Toronto som kallar sig She Da God.

– Hon råkade träffa en av mina anställda, som sedan gav mig beatet. Jag chockades! Hon blew my mind! Jag trodde inte att tjejer kunde göra sådant, men hon var lika bra som killar. Det var min första kontakt med en tjej från beat-sidan av hip hop. Jag blev jätteimponerad! säger Raekwon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.