Skådespelarna Carina Perenkranz och Pernilla Parszyk som Judit & Judit. Foto: TT

Skådespelare: Dags slopa SVT:s reklamförbud

Uppdaterad
Publicerad

Dags att slopa SVT:s reklamförbud. Det är några röster från nöjesbranschen efter kontroversen kring Måns Zelmerlöws reklamkampanj för teleoperatören Tre – mitt under Eurovision. ”Man kan fråga sig vem reglerna egentligen gagnar”, säger skådespelaren Carina Perenkranz.

Måns Zelmerlöw är högaktuell som programledare för Eurovision song contest, samtidigt som hans reklamfilm för Tre rullar på teleoperatörens hemsida. SVT kräver att Tre drar tillbaka reklamen, men får kalla handen av bolaget.

Det här är inte första gången som kommersiella engagemang krockar med SVT:s public service-krav om att inte gynna enskilda företag.

Eurovision Song Contest 2016

Landar i hyckleri

Förra året syntes till exempel programledaren Rickard Olsson i en reklamkampanj som kryssningsbolaget Birka Cruises gjorde för hans quizshow, samtidigt som han var aktuell i SVT:s frågesport ”Vem vet mest”. Men Rickard Olsson tycker inte att det går att jämföra med Måns Zelmerlövs reklamkampanj för Tre.

– Att göra reklam för ett uppträdande är inte samma sak som att göra reklam för en produkt. I så fall får du inte skriva en bok, du kan inte göra en föreställning, du kan inte uppträda någonstans. Alla uppträdanden måste ju marknadsföras i någon form, säger han till SVT Nyheter.

Han menar att vi befinner oss i en kommersiell värld, där frilansare måste ha möjlighet att marknadsföra sina andra engagemang, men tycker ändå inte att SVT borde skippa reklamreglerna för att förhindra otillbörligt gynnande. Däremot landar det ofta i någon form av hyckleri, anser han.  

– Det är lite gummisnoddsregler. Man anpassar reglerna efter det enskilda fallet. Desto större fördel man har av att ha med någon i ett evenemang, desto mer benägen är man att rucka på reglerna.

Slopa förbudet

2013 stoppades skådespelarna Carina Perenkranz och Pernilla Parszyk, som spelar duon Judit & Judit i Comhems reklamfilmer, från att medverka i Melodifestivalen. Duon skulle framföra en humorlåt, men SVT ansåg att de var för starkt förknippade med bredbandsbolaget.

Carina Perenkranz tycker att det är viktigt att samma regelverk gäller för alla och att SVT hittills har varit noga med det. Men samtidigt frågar hon sig om det inte är dags att slopa reklamförbudet.

– Ju fler reklamfilmer som görs desto svårare blir det att hålla på reglerna. Man kan fråga sig vem reglerna egentligen gagnar. Det känns lite föråldrat. Är det inte dags att ändra på reglerna nu i stället för lägga ned energi på diskutera sådant här?

Lite förlegat

Hon får medhåll av Hans Mosesson, som tidigare spelade handlaren Stig i Icas reklamfilmer. Själv fick han inte vara med i SVT:s ”På spåret” eftersom man ansåg att han var för starkt förknippad med karaktären Ica-Stig.

– Jag tror inte att folk är så dumma att de börjar handla på Ica om man är medlem i Konsum bara för att jag är med i ”På spåret” som privatperson. Det här (kontroversen kring Måns Zelmerlöws reklamfilm) är väl ungefär samma sak. Det känns lite förlegat när alla redan är genomkommersialiserade. Det ska väldigt mycket till för att gynna något varumärke.

Han tycker att SVT borde slopa reklamförbudet för alla som inte är fast anställda.

– Eller så ska det finnas synnerliga skäl som kan motivera varför det skulle bli ett otillbörligt gynnande av ett varumärke.

Håller inte med

SVT:s kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala säger att SVT har tydliga regler, som skiljer sig åt mellan fast anställda och frilansare. Hon håller inte med om att SVT anpassar reglerna efter enskilda fall.

– Det händer att vi får frågor om man kan medverka i reklamsammanhang i anslutning till de karantäntider vi har före och efter det programmet man är med i. Då kan vi ta en extra diskussion, men i annat fall tycker jag att reglerna är väldigt klara, säger hon.

Vad säger du till de som vill att SVT slopar reklamförbudet?

– SVT är reklamfritt och ska fortsätta vara det. Det här är ett sätt att upprätthålla det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision Song Contest 2016

Mer i ämnet