Dataspel, ännu inte märkta. Foto: TT

Jämställdhetsmärkning av dataspel

Uppdaterad
Publicerad

Dataspelsbranschen vill undersöka om en normkritisk dataspelsmärkning är möjlig – och hur den ska utformas.

Organisationen Dataspelsbranschen ska undersöka om det finns möjlighet att för första gången ta fram ett normkritiskt märkningssystem för dataspel. Det skriver Nyhetsbyrån Siren.

Projektet har fått 272.000 kronor i bidrag från innovationsmyndigheten Vinova. Dataspelsbranschen lanserade i somras projektet ”Diversi”, som en motreaktion mot hat och ojämlikhet i spelvärlden.

Medier

– Det här är en idé som kommit upp i och med det arbetet, en idé som vi vill testa, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Olika förväntningar

Inspirationen till märkningen ska bland annat ha kommit från filmens Bechdeltest. För att klarar det testet ska en film innehålla minst två namngivna kvinnliga karaktärer som pratar med varandra om något annat än män. Enligt Per Strömbäck har dock önskemål om märkning kommit från flera håll, vilket leder till att det finns olika förväntningar på vad en märkning ska vara.

– Ska det vara som en kravmärkning på asken, eller som en ISO-märkning som företag går igenom i produktionsprocessen. Vi ska undersöka vilken som passar bäst, om det går införa en märkning och hur man ska bära sig åt, säger Per Strömbäck.

Spel utan karaktärer

Projektet har än så länge knappt lämnat startblocken, men redan nu har flera intressanta frågeställningar framkommit. Att införa ett Bechdeltest-liknande test kanske låter enkelt men Per Strömbäck påpekar att det finns många typer av spel där det inte lämpar sig. 

– Det finns många spel som inte har karaktärer eller är storydrivna, pusselspel tillexempel, hur kommer mångfald till uttryck i dem?

Pionjärarbete

Kulturnyheterna har tidigare rapporterat om jämställdhetsproblemen inom dataspelsvärlden, som i höstas ställdes på sin spets i samband med Gamergateskandalen och diverse hot mot kvinnliga spelare och skribenter.

Per Strömbäck menar att dataspelsbranschen är medveten om problemet, och att man i Sverige har kommit ganska långt. Att testa idén med en normkritisk dataspelsmärkning har han inte hört om tidigare, någonstans i världen.

– Jag tror och hoppas att det här blir pionjärarbete, säger Per Strömbäck. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet