Johannes Nebel, Jonas Söderström och Olof Esbjörnsson. Foto: Toke Mammen Björneboe

Från scen till skärm i ny digital kulturkanal

Uppdaterad
Publicerad

I början av 2015 ska gratistjänsten ”Play Kultur” lanseras. En plattform som ska göra det möjligt att få söka, hitta och uppleva kultur på nya sätt.

Idén växte fram redan för drygt tio år sedan när Johannes Nebel spånade på vad det skulle kunna gå att göra om det fanns obegränsad tillgång till bredband. I dag arbetar han, Jonas Söderström och Olof Esbjörnsson mot lanseringen av ”Play Kultur”.

Tjänsten, som väntas bli publik någon gång under året, ska vara en plattform där opera, teater, dans och konserter ska kunna ses av fler än de som sitter i bänkraderna under föreställningarna.

Både videor och artiklar

– Vi vill dra nytta av allt digitalt kulturmaterial som görs ute i världen. Framförallt se till att de hamnar på ett och samma ställe, säger Johannes Nebel.

Även journalistiskt material i form av texter och filmade intervjuer ska finnas i den nya kulturkanalen.

– Du ska till exempel kunna ta dig från en text av Tolstoy till andra ryska författare som påverkat tonsättare.

Uppdrag av medborgarna

”Play Kultur” ska vara en oberoende portal, gratis för användarna. En digital tjänst inte helt olik public servicekanalernas SVT Play och Sveriges radios utbud på nätet.

– Vi i Sverige har till största del en skattefinansierad kultur. Då finns det skäl att se på den på samma sätt som vi ser på bibliotek. Det är ingen som ifrågasätter att det är gratis att låna böcker. En föreställning på ett konserthus är egentligen på uppdrag av medborgarna. Då ska vi se till att kulturen sprids och arkiveras. Det som produceras i dag är ju kulturarv imorgon, säger Johannes Nebel.

Tanken är att scenkonstbolagen själva ska bekosta distributionen som sker via sajten. Men skaparna räknar också med annonsintäkter från lite reklam och andra kringtjänster.

Trögt i Sverige

Trion, vilken till vardags jobbar med tidskriften Opus, har skrivit avtal med ett dussintal svenska institutioner. Enskilda artister har också involverats och orkestrar i bland annat Berlin, London och Amsterdam har visat intresse.

Faktum är att intresset varit större internationellt eftersom digitaliseringen än så länge verkar gå trögare här hemma.

– Vi hade väntat oss lite mer av svenska scenkonstbolag, men det är inte så många som jobbar med den här typen av material ännu. Dessutom saknas det konkreta uppdraget från politikerna, det vill säga ägarna, säger Johannes Nebel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.