Ludvig van Beethoven (1770-1827) är mest känd som den stora, döva kompositören. Men han var inte utan hörsel hela sin karriär. Han nämnde sina hörselproblem för första gången i ett brev år 1801, och sedan gick det sakta utför.
Gradvis försämrad hörsel
Nu har en holländsk forskargrupp analyserat delar av Beethovens musik. De har jämfört hur kompositören använder lägre och högre toner i ett antal kvartetter under sitt liv, och hittat ett möjligt samband mellan hans tre kompositionsperioder och hans gradvis försämrade hörsel. Det skriver BBC News.
I sina tidiga kvartetter använde sig Beethoven av många höga toner. Runt 1810 så minskade antalet höga toner i hans verk betydligt, och gav plats för lägre toner. När musikmakaren senare lär ha varit helt döv, återvände han till de högre registren igen.
Toner han kunde höra
Författaren av den nya forskningsrapporten, som har publicerats i British Medical Journal, förklarar den nya teorin:
– Resultaten pekar på att medan Beethoven utvecklade dövhet, tenderade han att använda toner ur mellan- och lägre register, som han lättare kunde höra när musiken framfördes, säger Edoardo Saccenti till BBC News.
Vidare tror forskarna att när Beethoven accepterade att han var helt döv, och slutade skriva musik med hjälp av öronen, så lät han sig själv återvända till de högre tonerna igen. Det märks i hans musik. Beethoven anses också ha lidit av en svår tinnitus.
Forskarna påpekar att deras resultat inte är hundra procent pålitligt. Det krävs en fullständig genomgång av Beethovens kompositioner för att kunna ta reda på om teorin stämmer.
Rebecka Ljung