Det är svårt att förstå fallgroparna på internet – eller ens begripa vad barnen och ungdomarna gör där. För att sprida kunskap om barns och ungas digitala vardag ger Statens medieråd nu ut Statens mediepodd. I tre avsnitt diskuteras viktiga nätkunskaper med gymnasieelever, journalister och medieexperter.
– Vi träffar ungdomarna som det ofta talas om i mediedebatten men som sällan själva får komma till tals, säger Johnny Lindqvist, programledare och projektledare vid Statens medieråd.statens
Slå hål på myter
Samtalet ska ge en inblick i hur ungdomars digitala dygn ser ut och slå hål på myter kring ungdomars medievanor.
– Vi ställer bland annat frågan om man verkligen behöver en lärare när allt finns på Google, säger Johnny Lindqvist.
Andra frågor som diskuteras är hur algoritmer styr flödet i sociala medier. Vilket i praktiken betyder att vi får mer av sådant som vi redan läst och gillat. Hur är det möjligt att världen snävas in – mitt i den oändliga internetverkligheten?
Tidig källkritik
Stor vikt läggs även vid källkritik. Gäst i avsnitt två är skolbibliotekarien Liselott Drejstam som undervisar elever i källkritik redan i förskoleklass.
– Jag vill att de ska få in ett tänk med att jämföra källor med varandra, säger hon.
Arbetet utgår ofta från högläsning ur en lekfull faktabok. Sedan följer en diskussion om var man kan hitta fakta och hur man vet att den stämmer.
Liselott Drejstam har tidigare arbetat med källkritik på gymnasiet och anser att det är viktigt att börja i tid. Samtidigt anser hon att även många vuxna skulle behöva en kurs.
-Jag tror att vi får en generation som är mycket mer källkritisk än sina föräldrars. Man ser många vuxna som dagligen delar saker på Facebook där man tänker att de kanske borde ha kollat det innan, säger hon.