Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
2023 var tufft för svenska tidskrifter – hör i klippet hur många som lades ner under året. Foto: Hasse Holmberg / TT

Ny rapport: Mindre intäkter i tidskriftsbranschen 2023

Publicerad

2023 var ett tufft år för hela medievärlden. Inte minst för den svenska tidskriftsbranschen där intäkterna minskade med fem procent.

Men det finns ljusglimtar:

– Det digitala läsarintäkterna ökade, säger Kerstin Neld till SVT.

Den svenska tidskriftsbranschen hade det tufft 2023. Det visar nya siffror från Sveriges tidskrifter i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik.

– Intäkterna på totalen minskade med fem procent och det gällde både intäkterna från läsare och annonsörer, och både i print och digitalt, konstaterar Kerstin Neld, vd Sveriges tidskrifter.

I synnerhet annonsintäkterna dalade och orsaken är lågkonjunkturens intåg.

Digital övergång

Tidskriftsbranschen har länge arbetat hårt för att få till en hållbar digital affärsmodell. Siffror från 2023 visar att de digitala läsarintäkterna ökade med 23 procent men det kompenserar inte för tappet från papper uppger Kerstin Neld.

– Det går åt rätt håll men inte tillräckligt fort, säger hon.

I synnerhet livsstilsmagasin kämpar eftersom det är svårt att ta betalt när liknande innehåll kan finnas gratis på plattformar som Tiktok och Youtube.

– Ju mer nischad en tidskrift är desto lättare är det att ta betalt, säger Kerstin Neld till SVT.

Drygt hälften av intäkterna i branschen kommer från läsarna. Positivt är dock att eventintäkterna, från till exempel mässor och läsarresor – som försvann från tidskriftsbranschen under pandemin – nu är på väg tillbaka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.