När filmtjänsten Netflix lanserades i Sverige i förra veckan hade man stora förhoppningar. ”Framtidens tv” skulle introduceras i Sverige, och tittarna erbjudas en ”oslagbar underhållningsupplevelse”.
Hur många filmer tittarna hade att välja bland talade företaget inte lika högt om.
– Vi berättar inte om antalet titlar. Det är en irrelevant siffra, och dessutom är det inte en särskilt stabil siffra. Vi lägger till nya titlar varje dag, sade bolagets innehållsansvarige Ted Sarandos i en intervju med Kulturnyheterna.
Har bara 5 procent av filmerna
Nu visar en undersökning genomförd av sajten Kritiker.se upp en annan bild. Sajten har gått igenom 195 filmer som haft svensk DVD-premiär under det senaste året, och bara 5 procent av filmerna finns i Netflix utbud.
Bland de filmer som saknas finns ”Melancholia”, ”Harry Potter och dödsrelikerna” och en lång rad andra publik- och kritikersuccéer.
Inte heller konkurrenten Viaplay klarar sig särskilt bra i Kritiker.se:s genomgång. Bara 11 procent av de undersökta filmerna finns i Viaplays streamingtjänst. Jämfört med musiktjänsten Spotify, som har omkring 85 procent av de skivor som släpps i Sverige, är det alltså långt kvar för de nya filmtjänsterna.