Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Oförändrad reklamtid i svensk tv

Miljöpartiets motion om sänkt reklamtid röstades ned i riksdagen.

Riksdagen avslog idag Miljöpartiets motion om att begränsa antalet reklamminuter per timme.

Som väntat fanns ett starkt stöd för att behålla den nuvarande ordningen - att tolv minuter per tv-timme får vara reklam. Miljöpartiets förslag om att minska den tillåtna reklamtiden till åtta minuter per timme stöddes bara av Vänsterpartiet.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin har tidigare talat om hur Tv4:s nedläggning av sina lokala nyhetssändningar motiverar en minskning av de tillåtna reklamtiden.

– När frågan sist var uppe i konstitutionsutskottet så lovade TV4 att om vi behöll de generösa reklamregler som alliansen gett kanalen så skulle man också ha kvar lokaljournalistiken. Det beslut vi fattade – att låta TV4 behålla de mycket generösa reklamrelger som alliansen har gett dem – det fattade vi ju utifrån den information och de löften som TV4 presenterat för Sveriges folkvalda i riksdagen, sade Gustav Fridolin till Kulturnyheterna den 5 maj.

Se Kulturnyheternas inslag om förslaget.

Medier

Mer i ämnet