RFSU fick omformulera texterna i sin sexualupplysningskampanj. Foto: RFSU

RFSU:s sexord stoppades i kampanj

Uppdaterad
Publicerad

I RFSU:s sexualupplysningskampanj för vuxna fick ett grovt ord stryka på foten.

Riksförbundet för sexuell upplysning, RFSU, har just nu en kampanj riktad till vuxna, för att få dem att våga prata om sina sex- och samliv.

Skyltar har satts upp utanför en stor möbeljätte i flera svenska städer och texten lyder bland annat: ”Amir och Eva vill verkligen renovera köket igen. Ligga gör de ju ändå inte längre”.

Ord fick bytas ut

RFSU ville använda ordet knulla, men hävdar att det stoppades av företaget som förfogar över skyltarna. Ordet byttes ut mot det tvetydiga ligga.

– Vi ville ha ett ord som gav uttryck för en passionerad sexualitet, ihop med en bild av personer som är påklädda och inte normalt upplevs som sexuella i reklam. Jag tycker att det är viktigt att vi på RFSU ska få använda vilka ord vi vill, säger sexualupplysaren Pelle Ullholm.

”En lämpligare lösning”

Medieförsäljningsbolaget Clear Channel nekar till att det handlar om ett förbud från deras sida.

– Vi förde en diskussion med RFSU och bestämde att det här var en mer lämplig lösning. Vi undviker att använda språkbruk som kan provocera. Utomhusreklamen är ett starkt medium och då tillämpar vi försiktighet, säger vd:n Ola Klingenborg.

”Väldigt endimensionell bild”

RFSU håller inte med om ordvalet var för grovt och vill väcka en diskussion om hur sex får ta plats i det offentliga rummet, både i ord och bild.

– Man gör skillnad på hur sexualitet får visas och vilka personer som får ge uttryck för den. Vi är vana att se en väldigt endimensionell bild av sexualitet i reklam. Främst halvnakna, anorektiska och passiva kvinnor med öppna munnar eller män som är maskulina och aktiva. Vi har i stället med vanliga människor som inte visas på ett sexuellt sätt och en text som är skriven med glimten i ögat, säger Pelle Ullholm.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.