I Nationalmuseums samlingar finns konsthantverk och design från sex århundraden och i den moderna designavdelningen kan besökarna se det senaste seklets designklassiker.
Nyligen tog Nationalmuseum in glasserien Air Sense som designats 2016 av Prins Carl Philip och hans kompanjon Oscar Kylberg.
Glasserien består av 10 glas för olika bruk. Designduon har arbetat tillsammans sedan 2012 och designat föremål som mattor, kuddfodral och porslin.
”Krävs fler meriter”
Kulturnyheternas designkritiker Dennis Dahlqvist ifrågasätter museets beslut och säger att Prins Carl Philip och Oscar Kylberg alldeles för oerfarna som formgivare för att förtjäna sin plats på utställningen .
– Nationalmuseums permanenta designutställning är lite som den svenska formens Hall of fame och man ska ha väldigt mycket meriter för att komma med där, säger Dennis Dahlqvist till Kulturnyheterna.
Enligt Berndt Arell, som är överintendent på Nationalmuseum, har dock Bernadotte & Kylbergs glasserie ett antal unika egenskaper som gör att de mycket väl platsar bland de moderna designklassikerna på museet.
– Vi har gjort bedömningen att glasserien är intressant och den har flera dimensioner. Formen är annorlunda och glasen som är av titan väger nästan ingenting. Glasen har också en spännande funktion i form av en rund kula i mitten av glaset.
Men att den svenska duons glasdesign skulle vara unik håller inte Dennis Dahlqvist med om – istället kallar han den för konventionell.
– Glasen är funktionalistiska, kupan på champagneglaset är smalare uppåt, så att bubblorna blir kvar i glaset. Designen är inget speciellt faktiskt. Man påstår att glaskulan i glasen ska öka möjligheten att känna smak, vilket jag är osäker på om det fungerar.
”Förolämpning mot andra designers”
Enligt Berndt Arell hyser man från Nationalmuseums sida nu förhoppningar om att duons glasserie kommer att hitta sin plats i designhistorien.
– Det kommer historien att visa, men vi tror det. Det är en unik serie.
Men att Bernadotte och Kylberg skulle kunna ta plats bredvid de designklassiker som finns samlade på museet är inget som Dennis Dahlqvist håller med om.
– Det är en förolämpning mot många andra svenska designers som har jobbat i åratal och gjort bra saker, men som ändå inte får ta plats i Nationalmuseums permanenta utställning.