Reklam för graffittievent stoppas

Uppdaterad
Publicerad

Annonsplatserna var bokade och betalda. Ändå stoppades reklamen för Art of the Street av Stockholms stad.

Riksteaterns gatukonstevenemang Art of the Street är inte populärt hos Stockholms stad, som har en strikt policy mot klotter, berättar gatukontorets chef Claes Tuhnberg för Dagens Nyheter.

Vad teatern väljer att göra på sin egen mark har staden ingen makt över menar han. Men vad som visas på stadens kulturtavlor, där olika kulturevent kan marknadsföra sig – om det har staden något att säga till om.

”Inget konstigt alls”

Riksteatern hade både bokat och betalt för att få annonsera på kulturtavlorna, men det har nu Stockholms stad satt stopp för med hänvisning till en nolltollerans mot klotter som antogs 2007.

??Det är inget konstigt alls. Från stadens sida har vi en tydlig nolltolerans när det gäller klotter och graffiti. Vi kan ju inte ha marknadsföring för ett graffitievent som vi så uttalat är emot, säger Claes Thunblad till Dagens Nyheter.

”Pinsamt och beklagligt”

?Ännu en gång används klotterpolicyn på ett godtyckligt sätt för att strypa en hel konstform. Det är pinsamt och beklagligt att Stockholms stad fortsätter att hålla fast vid den här typen av konstcensur, säger Ceylan Holago, projektledare och producent på Riksteatern.

-Det gör Stockholm till allt annat än en modern kulturhuvudstad. Klotterpolicyn måste omformuleras, som den är skriven och används idag utgör den ett direkt hot mot yttrandefriheten.

Louise Josborg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.