Journalisten Martin Schibbye startar tillsammans med en grupp publicister en läsarfinansierad reportagesajt för utrikesjournalistik.
”Vi tror att krisen för journalistiken måste mötas med något nytt. Vi vet att det finns ett stort intresse för en journalistik där reportern och fotografen är på plats, använder fötterna istället för Google och ger människor som annars inte skulle träffa journalister en röst”, skriver initiativtagarna till ”The Blank Spot Project“.
”Lita på hantverket”
Tillsammans vill de rapportera från ”vita fläckar” på världskartan, de länder och platser som sällan nämns i utrikesbevakningen i traditionella medier.
– Alla som har jobbat med utrikesjournalistik har drömt om detta. Jag tänkte: Varför inte ta saken i egna händer, och lita på hantverket, säger Martin Schibbey i dag, när projektet drar igång.
De är åtta personer, däribland mediestrategen Brit Stakston och journalisterna Magda Gad och Nils Resare, som har startat ett aktiebolag. Men Schibbye understryker att det handlar om ett initiativ, inte ett färdigt projekt.
Målet: En miljon
Finansiering sker genom så kallad crowdfunding, där läsare betalar för de jobb som ska bli förverkligade. Läsarna kan till exempel skänka allt från 24 kronor, för att förse reportern med skyddsglasögon i Ebola-drabbade länder, till 10.000 kronor för större gräv-projekt.
Målet är att samla ihop en miljon.
– Vi tror att det finns ett stort intresse och en stor betalningsvilja kring en sån typ av journalistik. Med den kris som medierna går igenom, med det största stålbadet i modern tid så saknas oftast pengar till utrikesrapportering, säger Martin Schibbey.
Läsaren ska också kunna delta i processen kring ett reportage genom att både följa förberedelserna och komma med förslag, tips och hjälp under arbetets gång.