Skönhetskirurgi som psykologisk thriller

Uppdaterad
Publicerad

”Goodnight Mommy” handlar om tvillingbröderna Lukas och Elias som väntar på sin mamma i ett stort hus på den österrikiska landsbygden. När hon kommer hem efter en plastikoperation är ingenting sig likt.

Pojkarnas fantasi skenar iväg och börjar tvivla på om de verkligen är deras riktiga mamma som kommit tillbaks.

”Goodnight Mommy” är Severin Fialas första spelfilm tillsammans med Veronika Franz som tidigare skrivit manus till Ulrich Seidls Paradis-trilogi.

Stockholms filmfestival 2014

Inspiration från dokusåpor

Inspirationen fann filmskaparna i österrikiska dokusåpor om kvinnor som åker iväg från sina familjer i dryga månaden för att med kosmetisk kirurgi få en totalrenovering.

– Ser man det på TV känner man kanske ett visst obehag. Det är inte den lyckliga stund man väntat sig, eftersom kvinnan ser så annorlunda ut. Hon ska ju vara vacker och följa samhällets skönhetsmall. Men barnen känner inte riktigt igen henne, säger regissören Severin Fiala till Kulturnyheterna.

Österrikiska källaren

Den debuterande duon intresserar sig, precis som många andra österrikiska regissörer, för undertryckta känslor och om det som finns under den välpolerade ytan, nere i den österrikiska källaren.  

– Det handlar om källare, filmer av Michael Haneke och Ulrich Seidl handlar om dolda ting, människor som gömmer saker bakom välpolerade fasader, precis som vår film. Många österrikiska filmer tar upp bristande kommunikation. Kommunicerar man inte lägger man liksom locket på. Över det som finns i källaren, i ens undermedvetna som Sigmund Freud påpekade. Det kan mycket väl vara typiskt österrikiskt, säger filmens andra regissör Veronika Franz och lägger till:

– Efter andra världskriget kunde man inom politiken se hur Österrike som land betraktade som ett offer – under 40 års tid! Så kan man också gömma något i 40 år. Ingen pratade om det. Jag läste om det i skolan men politiskt och officiellt var vi offer. 

”Man kanske måste skrika”

”Goodnight Mommy” kretsar kring maktspel och identitetssökande. Men regissörsduon vill främst framkalla en ren kroppslig reaktion som efter filmen utvecklas till en reflektion över ämnena de berör.

– Man ska darra, bli rädd, svettas, kanske rent av skrika. Man bör uppleva en film fysiskt, inte psykiskt, menar Severin Fiala.

När Severin Fiala var fjorton år barnvaktande han Veronika Franz barn. Han delade hennes filmintresse så hon betalade honom med att hyra VHS:er från en videobutik i Wien. Vänskapen växte i och med filmtittandet och  de märkte att de delade samma syn på vad en bra film ska innehålla.

– Det gäller att riva publikens murar så att de blir försvarslösa, säger Veronika Franz.

Samlar på kackerlackor

Under inspelningen av ”Goodnight Mommy” användes över tvåtusen stora väsande kackerlackor, som har en central roll i filmen. Tvillingpojkarna i filmen, som spelas av Lukas och Elias Schwarz, samlar nämligen på kackerlackor i en glasbur. Innan inspelning fick de låna hem varsin kackerlacka för att vänja sig vid deras sällskap. De fattade tycke för varandra nästan direkt, insekterna blev som deras husdjur och fick namnen Rocky och Rembo. 

”Goodnight Mommy”  visas på Stockholms internationella filmfestival. Om och när det blir svensk biopremiär är idag oklart –filmen har ännu inte någon svensk distribution.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stockholms filmfestival 2014

Mer i ämnet