Produktplaceringar fortsätter att påverka handlingen i den populära komediserien ”Solsidan”. Det trots att serien har fått viss kritik på nätet, för reklamen som vävs in i karaktärernas repliker.
Färre tittare
I nya säsongen, som hade premiär på TV4 igår, bytte familjen Schiller bil från en Lexus till en Volvo. Bakgrunden är att Volvo nu har köpt plats för att exponera sitt varumärke i handlingen. Det skriver Resumé.
Samtidigt visar siffror från mätinstitutet MMS att ”Solsidan” tycks tappa i popularitet. Gårdagens premiärprogram sågs visserligen av två miljoner, men jämfört med förra året hade man tappat omkring en halv miljon tittare.
Tjänar många miljoner
Dagens Medias Erik Westerberg är en av kritikerna mot ”Solsidans” sätt att tjäna pengar. Han har skrivit i en krönika att produktplaceringen gör att reklamen ”flyttar reklamen in i programmets själva själ”, vilket inte gynnar publiken.
”Tv-tittarna, som tappar möjligheten att välja vilken reklam man vill ta del av, hör till förlorarna” skriver Westerberg. I samma artikel tycker han att SVT ska slopa alla former av sponsring.
Enligt flera olika medier tjänar ”Solsidan” mångmiljonsummor på sin produktplacering. Företagen betalar mer pengarför att få flika in sin produkt mitt i manus än i de klassiska reklampauserna.