13 spel närmar sig dagens ljus efter Stugan 2016. Foto: Stugan

Spelutvecklarkollo vill sätta Sverige på kartan

Uppdaterad
Publicerad

Stugan är en ideell branschsatsning där lovande spelutvecklare får ägna en sommar i svensk idyll för att producera sitt drömspel. Nu avslutas den för andra året i rad, och 13 nya spel närmar sig dagens ljus.

Det började med en önskan hos några av Sveriges mest framgångsrika spelutvecklare om att återuppleva känslan av att göra sitt första spel, och samtidigt ge tillbaka något till kulturformen som gett dem en karriär.

Resultatet är Stugan, en ideell spelinkubator där ett tjugotal lovande spelutvecklare får ägna en sommar i en av Dalarnas idylliska stugbyar till att förverkliga sitt drömspel.

Bakom initiativet står bland annat Oskar Bjurman och Tommy Palm, som jobbat med miljonsäljande mobilspel som Angry Birds och Candy Crush Saga.

– Idén kommer ur hur jag gjorde mitt första spel: jag och några vänner låste in oss i mina föräldrars stuga en hel sommar och hamnade i ”the zone”. Sen dess har jag velat återskapa den tiden, säger Oskar Burman, som idag arbetar med virtual reality-spel på Fast Travel Games.

– Vi hoppas också kunna fortsätta bidra med att sprida bilden av Sverige som ett bra land att bygga spel i, och locka till oss ännu mer talang, fortsätter han.

Stugor med vita knutar

När Kulturnyheterna besökte den första Stugan-inkubatorn förra året var förhoppningarna höga. Initiativtagarna hoppades både på att hjälpa unga spelutvecklare, men också på att hitta nästa stora spelsuccé. Den nationalromantiska paketeringen – röda stugor med vita knutar i skogen – och arrangörernas ryktbarhet hjälpte projektet att nå internationella rubriker.

– Vi har fått mycket positiv feedback internationellt, framförallt för att vi är ideella och inte tar någon procent på företagen. Det har man inte hört talas om utomlands, vi har lite skämtsamt kallats för den socialistiska modellen, säger Oskar Bjurman.

Ett år senare kan man konstatera att spelkollot kanske inte lett till nästa Minecraft, men däremot lett till applåderade indietitlar som pusselspelet Prism, rymdäventyret Planetoid Pioneers och svenska Mattias ”Ditto” Dittrichs kommande scifi-titel Planeter. 

Fått internationellt rykte

Den kanadensiske spelutvecklaren Andrew Shouldice är en av årets deltagare, och menar att projektet lett till att internationella indieutvecklare fått upp ögonen för Sverige.

– Stugan gav mig känslan att allt händer i Sverige just nu. Det finns så otroligt många bra studios här, säger Andrew Shouldice, som deltar med det Zelda-doftande äventyret Secret Legend.

– Med åren är jag övertygad kommer vi se fler och fler framgångsrika titlar som har sina rötter här, fortsätter han.

Han får medhåll från svenska deltagaren Mira Dorthé, som berättar att projektet blivit en snackis på spelutbildningar även utanför Sverige.

– Våra lärare på IT-universitetet i Köpenhamn pratade jättemycket om Stugan, det var så många som sökte i år att det kändes stort att komma in överhuvudtaget, säger Mira Dorthé, som deltar med pusselspelet Tick Tock.

13 nya indiespel

Sammanlagt är det 13 indietitlar som utvecklats i Bjursås stugby i sommar. Fokus ligger på lättillgängliga mobilspel, där verkshöjden pendlar från glad amatörism till titlar som känns redo för en bred publik. Andrew Shouldice räknar med att vara klar med Secret Legend någon gång nästa år.

– Personerna som är här har definitivt varit det bästa med upplevelsen: Att vara omgiven av begåvade speldesigners i två månader har varit ovärderligt för mitt arbete och gett mig ett internationellt nätverk, men framförallt har jag fått vänner för livet, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.