Nyligen visade en undersökning att Youtube är den tredje största TV-kanalen i Sverige. Youtube satsar också aggressivt på att etablera sig som den stora publikens vanliga musikspelare.
Inför video
Spotify som hittills varit en renodlad musikspelare ger sig nu in den hårda konkurrensen om nätets TV-tittare genom att införa video i sin streamingtjänst.
Det är inledningsvis ett ganska försiktigt kliv.
Vid en presskonferens i New York på onsdagskvällen presenterade man utbudet som: musikvideor, någon form av nyhetsuppdateringar, och ”helt enkelt saker som är roligt att titta på”.
Dansa med Amy Poehler
Man kommer även att ta fram eget material, bland annat en daglig dansskola – ”Dance move of the day” – med den amerikanska komikerstjärnan Amy Poehler.
Och som alla TV-kanaler inser man matens attraktionskraft i rutan. Det ska bli både ett matprogram som sammanför kockar och artister vid spisen, och ett intervjuprogram där samtalet förs över en full engelsk frukost.
Bland leverantörerna av videomaterial finns till exempel BBC, Comedy Central, föredragsfabriken TED och nyskapande Vice.
Dygnet runt
Spotifys VD Daniel Ek sa att genom att ge en ”djupare, rikare och mer omslutande upplevelse” vill man göra sig till publikens medialeverantör för hela dygnet.
– Och detta är bara början.
Att den svenska musiktjänsten nu tar klivet in i TV-branschen får stor uppmärksamhet i internationella medier.
Men vid presentationen lade Spotify själva större tonvikt vid förändringar i deras huvudarena, streamat ljud till datorer, surfplattor och mobiler.
Poddar och publikanalys
Mera avancerade möjligheter till personliga listor och sidor, baserat på en utvecklad analys av lyssnarvanor och –beteenden. Automatiska spellistor för löpare som automatiskt väljer tempo efter löpstegen.
Och en bred satsning poddar, dvs nätsända radioprogram, ett nytraditionellt format som bara under det senaste året etablerat sig som ett framgångsrikt självständigt medium.