Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Omid Rezvani, ordförande i Spelberoendegruppen och Allan Erdman, kommunikationschef på Spelfriheten om vad de tycker om casinoreklamen på Twitch. Foto: SVT/Twitch

Stödorganisationer rasar: ”Lagstiftningen måste skärpas”

Uppdaterad
Publicerad

Nätcasinoreklamen som sprids på Twitch väcker starka känslor hos stödorganisationer som hjälper folk i spelberoende. Allt fler unga kontaktar organisationerna och lagen gör inte nog för att stoppa reklamen, säger de till Kulturnyheterna.

Samtliga stödorganisationer som Kulturnyheterna har kontaktat anser att problemet med influerare som gör reklam för nätcasinon är allvarligt, och man ifrågasätter Twitch-profilernas val av sponsorer.

– Det är högst olämpligt med tanke på att man är en offentlig person och förebild för många, säger Madeleine Tügel, förbundsordförande på Spelberoendes riksförbund.

Granskning: Influencers och spelreklam

Hon pekar också på det omoraliska i att visa casinoreklam för en ung publik.

– Pengar och framgång verkar spela större roll än moral och etik, fortsätter hon.

De senaste åren har organisationerna mottagit fler samtal från unga personer eller deras anhöriga som fastnat i spelberoende.

– Rådgivarna på stödlinjen ser en trend av att allt fler kontaktar oss, samt en ökning i antal oroliga föräldrar som kontaktar linjen, berättar Helena Lindqvist, enhetschef på Stödlinjen för spelare och anhöriga.

”Spellagen måste skärpas”

I dagsläget är stödorganisationerna inte nöjda med hur läget hanteras hyser en förhoppning om att lagen ska skärpas, men även att de myndigheter som överser casinomarknaden ska förbättras.

– Detta visar tydligt på att den som har ansvar att upprätthålla lagstiftningen inte kan fullgöra denna uppgift, skriver Omid Rezvani, ordförande i Spelberoendegruppen.

Samtidigt påpekar Omid Rezvani att casinot ofta ligger ett steg före, när lagen förändras har de redan en lösning och fortsätter bedriva sin verksamhet.

Intensiv reklam på nya nivåer

Enligt Spelfriheten når reklamen på Twitch nya gränser i intensitet. Det gäller delvis mängden reklam men också hur Twitch-profilerna tar med sina följare in i ett potentiellt spelberoende.

– Det är som att man tar följarna i handen och leder dem in i ett beroende, menar Allan Erdman, kommunikationschef på Spelfriheten.

SPELMISSBRUK – HÄR KAN DU FÅ HJÄLP

• Stödlinjen – första hjälpen vid spelberoende. Ring stödlinjen på 020-819100 vardagar 9-17, samt till 21 måndagar och torsdagar. Det går också att chatta med en rådgivare via hemsidan stodlinjen.se

• 1177 om ”Spelberoende – hasardspelsyndrom”.

• Spelberoendegruppen – Riksorganisation för Spelberoende och Anhöriga. Har självhjälpsgrupper på 26 orter i landet och arrangerar träffar i Härnösand, Sundsvall och Örnsköldsvik.

• Spelpaus – Spelinspektionens nationella självavstängningsregister.

• 1177 om ”Spelberoende – hasardspelsyndrom”.

• Spelberoendegruppen – Riksorganisation för Spelberoende och Anhöriga. Har självhjälpsgrupper på 26 orter i landet och arrangerar träffar i Härnösand, Sundsvall och Örnsköldsvik.

• Spelpaus – Spelinspektionens nationella självavstängningsregister.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Granskning: Influencers och spelreklam

Mer i ämnet