I en studie som SVT låtit göra undersöks medievanorna hos småbarn i åldrarna 3 till 6 år. 79 procent av barnen i undersökningen har nu tillgång till en surfplatta i hemmet. Bara nio månader tidigare var den siffran 63 procent.
Barnkanalen mest populär
Undersökningen utfördes under våren av TNS Sifo, men har nu analyserats av SVT:s avdelning för publik- och utbudsanalys.
– Undersökningen slår fast att SVT:s varumärken, som Barnkanalen, är starka men samtidigt pekar den på att surfplattan är en ny apparat och en allvarlig konkurrent till tv-apparaten om barnens tid, säger Mikael Sterner, analytiker på SVT i en kommentar.
Studien visar att trots att nu 42 procent av barnen använder nedladdade appar varje dag så ser fortfarande 83 procent på tv dagligen. Och när det handlar om tv-tittning är SVT:s Barnkanalen den största spelaren. Men det finns många barn som överhuvudtaget inte nås av SVT:s utbud och dem vill nu SVT veta mer om.
Framtida utmaningar
– Den största utmaningen framöver är hur vi ska nå de som aldrig använder SVT:s utbud för barn. Varför tittar de inte på oss? Vilka är de? Och hur når vi dem? säger Barnkanalens chef Safa Safiyari till SVT:s interntidning Vi på tv.