Foto: TT

Strömmad musik räddningen för branschen

Uppdaterad
Publicerad

Efter en långvarig kris har den svenska musikbranschen upplevt några år av tillväxt. En bidragande faktor till det är intäkterna från den strömmade musiken. Men nu verkar det som att tillväxten börjar bromsa in och frågan är om den kommer fortsätta i samma takt.

Det har hänt mycket sedan cd-skivans glansdagar. För tio år sedan var artisternas väg till framgång ofta sammankopplad med skivsläpp. En verklighet som har förändrats i takt med att skivan tappar mark och den strömmade musiken växer. En artist som har märkt det är Albin Johnsén.

– Min målgrupp är inte en skivköpande grupp. Det handlar mer om att släppa låtar och gärna göra det var tredje, var fjärde månad för att alltid ha något ute som är aktuellt, säger Albin Johnsén. 

Förutom att många artister ständigt ska vara aktuella så måste de också vara där fansen är.

– Min ”kometkarriär” under året har varit till står del på grund av sociala medier. På en klassisk skivbutik hade det nog tagit väldigt mycket längre tid, säger Albin Johnsén.

Konsertintäkterna toppar

Länge handlade det om illegal fildelning och försäljningsras men de senaste åren har musikbranschen återhämtat sig. Enligt branschorganisationen Musiksverige omsattes drygt 7,5 miljarder kronor under 2013. Det är en tiondel mer än året innan.

Mest pengar kommer från konsertverksamhet. Det näst största intäktsområdet är upphovsrätt men även inspelad musik drar in allt mer. Det beror på att strömmad musik i datorer och telefoner är på väg att fylla hålet efter cd-skivan. Jonas Sjöström, vd för skivbolaget Playground Music, har märkt av förändringen.

– Musikbranschen var nästan utslagen för fem-sex år sedan. Man hade ingen legal tjänst som tog striden med piraterna. Sedan kom Spotify som har utvecklats väldigt starkt de senaste åren och nu finns det flera andra tjänster också, säger Jonas Sjöström.

Mättad marknad

Även om strömmad musiken växer så märks en mättnad på marknaden. För några år sedan var tillväxten runt 60 procent årligen. Enligt branschorganisationen Musiksverige är tillväxten numera ungefär hälften av det.

En tillväxt på 30 procent kan fortfarande ses som hög men det är en bit kvar till guldåren runt millennieskiftet. 

– Kurvan går stadigt uppåt, men vi är fortfarande ungefär 40 procent lägre än vad vi var i den fysiska världen när vi fortfarande köpte cd-skivor, säger Linda Portnoff, tillförodnad vd på Musiksverige.

IT-jättar ger sig in i leken

Under den kommande tiden kan mycket hända som åter ger vind i seglen. Bland annat har det skrivits mycket i olika medier om att de amerikanska IT-jättarna Apple och Google vill börja med strömmad musik. För en tid sedan köpte Apple företaget Beats som sysslar med hörlurar och strömmad musik. Nu spekuleras det om Beats ska integreras i Apples operativsystem vilket leder till att alla ägare av Iphone och Ipad automatiskt får tillgång till tjänsten.

– Man räknar med att i princip alla har en mobiltelefon om några år. I alla dessa telefoner kan man lyssna på musik så musikspelaren har blivit en allmän egendom. Har man dessutom tillgång till de här tjänsterna via nätet så är det klart att konsumtionen av musik kommer att sätta en väldig fart. Det ser de här stora bolagen, säger Jonas Sjöström, vd på Playground Music. 

Många artister blir utan pengar

Intäkterna kan alltså komma att växa i takt med att fler företag väljer att ge sig in i spelet. Men enligt SAMI, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, gynnar inte det alla. Enligt dem finns det många musiker som inte ser röken av de digitala intäkterna.

– Vi efterfrågar att våra anslutna, musiker och artister, också ska få en del av intäkterna från streamingtjänster som Spotify. De som är huvudartister i dag, som har avtal med skivbolag, får royaltyintäkter från Spotify, men det stora flertalet får ingenting från Spotify, säger Elisabet Widlund, kommunikationschef SAMI.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.