SVT 60 år: Vilka tv-program överlever i framtiden?

Uppdaterad
Publicerad

I dag är mängden tv-program närmast oändlig och vi tittar på programmen i surfplattor och telefoner i lika stor utsträckning som på själva tv-apparaten. Kulturnyheterna har frågat tv-branschen vilka program som kommer överleva i den digitala framtiden.

Tv-apparaten i våra hem har ofta samlat en stor del av tittarna vid ett särskilt ögonblick eller stort evenemang – även kallat lägerelds-tv.

Många tv-kritiker har siat om att lägerelds-tv kommer dö ut, men cheferna på MTG, TV4, Aftonbladet och SVT har inte en lika dyster syn.

— Vi definierar lägerelden numera som någonting som kan finnas oavsett om det är i en linjär direktsändning eller i TV4 play. För oss handlar det om att samla Sverige kring gemensamma tv-upplevelser, säger Casten Almqvist, vd TV4.

Han får medhåll av Lotta Folcker, tv-chef på Aftonbladet:

— Vi menar inte samlas som i att sitta i en tv-soffa tillsammans, utan jag menar i snacket.

Och i framtiden är det heller inte säkert att det är de traditionella bolagen folket samlas runt, säger hon.

— Det som det snackas om som lägerelds-tv framåt, och det kanske inte är SVT eller TV4 som har dem, kan lika gärna vara HBO eller Netflix, säger Lotta Folcker.

Tv-kanalerna är oense

Vilka tv-program som kommer fortsätta samla oss i framtiden?

— ”Idol”, ”Let’s dance”, nyheterna, säger Casten Almqvist.

— Vissa program har tappat i angelägenhet som ”Idol”, ”Let’s dance”, ”Talang”. Jag vet inte hur ”Doobidoo” går på nätet, men jag skulle gissa att det inte går jättebra, säger Karin Stjärne, programdirektör på MTG.

I helgen firar SVT 60 år och sedan starten på 50-talet har tv-utbudet i Sverige minst sagt förändrats.

— Kommer vi att samlas kring samma saker? Kommer det behovet att finnas kvar? Jag tror att det behovet snarare blir större. Vi ser det hos ”Melodifestivalen” eller ”På spåret” som väldigt många samlas kring, säger Hanna Stjärne, vd för SVT.

”Vi inspireras av Aftonbladet”

Finns det något du vill hälsa till SVT – inför framtiden – på 60-årsdagen?

Jag hoppas att SVT i ännu större utsträckning vill samarbeta med svenska mediebolag, och i mindre utsträckning samarbeta med amerikanska internetjättar som Facebook eller Youtube, säger Casten Almqvist.

— Bär kvalitetsfanan och gör det med ett skratt. För ni har miljonerna – och möjligheterna att ställa om inför framtiden, säger Aftonbladets Lotta Folcker.

Hanna Stjärne svarar:

— Vi samarbetar gärna, och just med TV4 har vi samarbetat en del när det gäller sport. Och vi inspireras mycket av till exempel Aftonbladet. Vi har till exempel blivit betydligt mer snabbfotade när det gäller nyheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.