Robert Olsson

SVT-direktör: Vi ska vara hårdhänta mot oss själva

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s programdirektör vill omvärdera samtliga nyhets- och samhällsprogram i en total översyn.

Robert Olsson, programdirektör för nyheter och samhälle på SVT har dragit igång ett projekt som ska se över och granska samtliga nyhets- och samhällsprogram i SVT:s utbud, för att se om de är relevanta för SVT:s bild av Sverige och världen efter 2015. Det avslöjar Olsson som gäst i SVT Mediers tv-podd – tvodd. Ett av målen är att nå fler tittare som inte är män och högutbildade.

– Vi vill ta ett nytt paraplytänk kring samhällsjournalistiken. Vad menar vi med granskning, vad menar vi med debatt, vad menar vi med sammanhangsskapande journalistik, hur ska utrikesjournalistiken se ut osv. Det är helt öppet. Det kanske ändå blir ett ”Agenda” eller ett ”Debatt”, men vi ska vara rätt hårdhänta mot oss själva och titta på vad vi tycker är bra och inte.

Medier

SVT och SD

Den kommande stora självgranskningen krokar in i den samhälls- och mediediskussion som förs i landet nu veckan efter valet där Stefan Löfven med mycket möda försöker få ihop en regering i ett läge där Sverigedemokraterna som enda parti gjorde ett mycket starkt val och gick fram till 12,9 procent av väljarstödet. 

Vi frågar Robert Olsson om hur han ser på SVT:s eventuella roll i SD:s stora valframgång.

– Det här är svårt. Vi har ju fått kritik för att vi normaliserar partiet, och vår roll i samhället är ju att vi måste förhålla oss till det här partiet inom vissa ramar, på samma sätt som vi måste med de andra partierna. Men frågan är då om vi har normaliserat själva problemformuleringen som SD har, och det är jag inte säker på att vi har gjort.

SVT en del av etablissemanget

Men även om Robert Olsson inte anser att SVT ”köpt” SD:s sverigebild, så ser han ändå ett tydligt problem.

– Jag tror att det har blivit en diskrepans mellan de politiska partierna och väldigt många väljare, men också mellan oss i medierna och många av våra tittare/lyssnare/läsare.

Hur ser den diskrepansen ut?

– Vi har haft ett starkt fokus på Sverigedemokraterna, deras partiprogram och företrädare med all rätt, för deras nutidshistoria är ur demokratisk synpunkt rätt skamlig. Men många mejlar till mig och säger att man känner sig hopfösta med rasister, att SVT har blivit en del av det politiska etablissemanget, och jag menar att SD också spelar på att vi är en del av det politiska etablissemanget. Så vi har ett jobb att göra att beskriva den verklighet som många befinner sig i och där har vi kanske inte gjort ett tillräckligt bra jobb.

Vad ska SVT göra för att SD:s väljare inte ska se SVT som en del av etablissemanget? 

– Jag tror att vi ska lägga ännu mer kraft kring politisk journalistik på lokal regional nivå. Inte följa fullmäktigeärenden utan försöka hitta en annan definition på vad som är politisk journalistik. Jag och (nuvarande vd) Eva Hamilton pratade om detta så sent som i morse där vi ska försöka samla ett gäng i en sorts intern tankesmedja – ta ett nytt paraplytänk där vi når andra människor med vår samhällsjournalistisk än vi gör i dag.  

Tjo och tjim i SVT

Andra frågor som rests kring SVT och valet, är den om hur seriösa valprogrammen har varit. SVT har fått hård kritik bland annat för olika humorinslag i till exempel partiledarutfrågningarna. En kritiker är Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Men Robert Olsson menar att SVT inte har tagit bort några pengar från det traditionella valutbudet, utan bara gjort vissa tillägg, som upp- och nersnack och humorinslag, för att öka tittarnas valengagemang.

– I fallet partiledarutfrågningarna så pratar vi ju om två minuter humor av 58 minuter, gånger åtta programtimmar. Det är känsligt i många betraktares ögon, men jag tycker ändå att vi kan stå rätt starka i att skapa ett engagemang brett i samhället.

Olsson om Stjärne

Det har blivit klart att SVT:s nya vd heter Hanna Stjärne, mångårig medarbetare och chef på Sveriges Radio, närmast från jobbet som chefredaktör och vd för UNT. Robert Olsson bedyrar att han själv inte blev besviken för att inte han fick jobbet.

– Nej inte en sekund, jag har aldrig varit aktuell för att bli vd och jag hade sagt nej om jag hade fått frågan. Hanna Stjärne är ett trevligt val, ett starkt publicist, trygg i sina värderingar med en bra public service värdegrund, lysande.

Vad kan hon om tv?

– Hon har ju inte jobbat med tv, det är ju ingen tv-makare vi får in som vd, men vi är rätt många i företaget i övrigt som kan hantera det.

SVT ska inte vara på Youtube

I tvodden pratar vi också om när, eller om, SVT ska få ut sina program på plattformar man inte äger, som Youtube, för där finns de unga tittarna. Men Robert Olsson är emot.

Se hela tvodden – klicka på bilden ovan!

Förtydligande:

Den översyn av SVTs utbud som Robert Olsson avser handlar inte om samtliga nyhets- och samhällsprogram, utan rör primärt samhällsprogrammen samt den politiska journalistiken på lokal/regional nivå.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet