Att få rita tillbyggnaden på konsthallen Liljevalchs i Stockholm blir ett riktigt prestigeuppdrag för den arkitektbyrå som får det. För ett år sen utlyste Stockholms stad därför en tävling där byråerna fick komma med förslag på hur byggnaden skulle se ut. Men nu måste tävlingen göras om. Juryn tyckte att samtliga förslag var för stora och för dyra:
– Resultatet av tävlingen visade sig inte bli genomförbart. Juryn upplevde att det blev för stort, både vad gäller volym och kostnadsmässigt, säger Juan Copovi Mena, fastighetsdirektör i Stockholms stad och juryordförande i tävlingen.
Dubbelt arvode
Nu måste samtliga arkitektbyråer i tävlingen göra om sina bidrag. Detta innebär också att arvodet som delas ut till de tävlande – 300 000 kronor per byrå – kommer att delas ut på nytt. Totalt kommer Stockholms stad då ha spenderat totalt tre miljoner kronor fördelat på fem arkitektbyråer.
Trots detta blir tävlingen en förlustaffär för byråerna, som spenderar ungefär dubbelt så mycket så mycket som arvodet. Men Juan Copovi Mena är inte säker på att tävlingsuppdraget kunnat formuleras tydligare:
– Man kanske kunde ha gjort det, men då tror jag att man tar bort en del av möjligheten att hitta lösningar, säger han.
Tävling det bästa sättet?
Kjetil Trædal Thorsen på arkitektbyrån Snøhetta är en av dem som deltar i kampen om Liljevalchs. Han tror dock inte att en tävling är det bästa sättet att ta fram bra och kreativa förslag:
– Den bästa och billigaste metoden är att ha en ”competitive dialogue”, säger han. Då tas förslagen inte fram i ett vakuum inne på ett kontor utan tillsammans med en potentiell arbetsgivare.