Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Twitterstorm” stoppade SVT:s granskning

Nyhetsredaktionen backar i sin rapportering om mångfald i svenska bolagsstyrelser.

#Vitabolag - så hette hashtaggen som SVT lanserade igår morse. Granskningen som gick hand i hand med taggen handlade om bristen på mångfald i svenska bolagsstyrelser.

Tanken var att en rad artiklar och reportage på temat skulle rullas ut under dagen och toppas med debatter i Aktuellt.

Men så blev det inte: Efter en kritikstorm på sociala medier under förmiddagen drog ansvariga redaktörer i nödbromsen. Inslaget stoppades från att sändas på onsdagskvällen, medan resten av de planerade publiceringarna ställdes in.

– Jag tycker att det fanns brister i materialet som skulle ha gått på kvällen. Då är det mitt ansvar som ansvarig utgivare att inte sända dem utan ändring, säger Ulf Johansson, ansvarig utgivare för SVT Nyheter.

Hudfärgsfokus

Den kritiska diskussionen på sociala medier handlade om att SVT använde begreppet ”hudfärg” när man ville undersöka mångfalden i bolagsstyrelser. En annan kritisk infallsvinkel var att det inte var relevant att ta upp etnicitet i bolagsstyrelser alls.

”Skulle vilja veta vilken särskild kompetens vi invandrade besitter på grund av våra utländska efternamn eller pigment”, skrev den borgerliga debattören Alice Teodorescu i vad som blev den mest delade kommentaren på Twitter under #vitabolag.

– Min bedömning var att det inte blev en diskussion på det sättet som vi avsett, det vill säga: Hur ser det ut och vilka problem finns det med att bolagsstyrelserna är så konforma. Diskussionen gick snett, säger Ulf Johansson.

Twitterstorm

SVT Nyheter hänvisar i huvudsak till diskussionen på Twitter och en debattartikel i Expressen när de talar om kritikstormen mot #vitabolag. En bild som bekräftas av SVT:s tittarservice, som tar emot synpunkter per mejl, telefon, sociala medier och via SVT:s hemsida.

– I våra forum har det inte varit några märkbara negativa reaktioner på nyheten. Det verkar som att Twitter har varit spelplatsen för den här kritiken, säger Pernilla Pålsson på SVT:s tittarservice, och tillägger att det kan bero på att många tittare inte fick möjlighet att se nyheten innan den stoppades.

Det fanns även positiva reaktioner på granskningen

”Rätt av SVT. Den svenska statistiska underrepresentationen av icke-vita är idag på nivå med underrepresentationen av kvinnor på 1910-talet”, skrev Tobias Hübinette, forskare på Mångkulturellt centrum i Stockholm, på Twitter.

Få konton bakom

En genomgång av diskussionen på Twitter under #vitabolag visar att drygt 60 konton deltog vid tidpunkten då SVT ställde inslaget. Av dessa var lite mer än hälften (35 stycken) uttryckligen negativa till nyheten. Utöver detta hade 63 konton länkat till nyheten, av dessa var 25 negativa och 21 positiva.

– Det var inte så många konton på Twitter inblandade, men dom personer som tyckte något fick ett väldigt stort genomslag, säger Karin Ekman, sociala medierredaktör på SVT Nyheter.

Hur mäter ni reaktionerna?

– Det är svårt. Relativt få konton kan få stort genomslag. Det beror helt på hur många följare den som pratar har och vem som i sin tur retweetar, säger Karin Ekman.

Lyssnade på kritiken

Ulf Johansson understryker att ”Twitterstormen” i sig inte var anledningen till att man drog tillbaka publiceringen, däremot upptäcktes svajigheterna i materialet genom kritiken på sociala medier. Medarbetare på SVT Nyheter säger till Kulturnyheterna att publiceringen även har omgivits av en intern kritik.

–Det här är en ny situation för oss. Vi kan inte bygga våra publiceringsbeslut på Twitterstormar normalt sett, men i det här fallet handlar det om att det skulle blivit en diskussion om hudfärg och inte varför vi har så enhetliga styrelser, säger Ulf Johansson.

Medier

Mer i ämnet