Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Cirkusens hipsterskägg”

Föreställningen Underart utforskar misslyckanden.

Cirkus Cirkörs föreställning Underart är en hyllning av en kraschlandning. Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius recenserar.

Det skulle kunna ha varit slutet – men blev istället en omvälvande väg framåt.

Regissören och artisten Olle Strandberg skadade sig allvarligt under en föreställning. Nu har han tillsammans med nycirkusgruppen Cirkus Cirkör tagit fram lustfyllda och oväntade sätt att utforska misslyckandet. Föreställningen Underart – en hyllning till en kraschlandning.

”Charm, hjärta och värme”

Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius har sett föreställningen.

Föreställningen tar sitt avstamp i en kraschlandning? Hur märks det?

– Till att börja med är Cirkus Cirkör överhuvudtaget något av cirkusens hipsterskägg. De står för en lite lagom slarvig och inte alltid välansad estetik, men kryddar istället sina föreställningar med charm, hjärta och värme. Gruppens fokus ligger i att kombinera omänskliga färdigheter med mänskliga känslor. Med humor och poesi berättar de om sådant vi alla går och funderar över – kärlek, ensamhet, glädje och sorg.

– Med det sagt så är den här föreställningen än mer än vanligt åt det eftertänksamma och prövande hållet. Regissören Olle Strandberg bröt nacken – det här är en del av hans omtumlande resa tillbaka till livet.

”Som att dimpa ned i cirkusskolans träningslokal”

Hur menar du att det skiljer sig från en vanlig nycirkusföreställning?

– Det är väldigt lite av yta och förställning och väldigt mycket transparens i den här showen. Om du har sett det kanadensiska kompaniet Cirque de Soleil och deras skoningslösa precision och förväntar dig något liknande är du på fel föreställning. Underart är bitvis som att dimpa ned i cirkusskolans träningslokal en fredag efter sista lektionen. Och det menar jag som nåt positivt. På scenen är det en mysig och kollektiv kompisstämning och man fokuserar snarare på de tillkortakommanden som uppstår än på perfektionen.

– Cirkus handlar om att varje dag då man går till jobbet utsätta sig för en risk; cirkus handlar om otroligt hårt arbete och om misslyckanden och missöden. Just det får vi se. Allt är ohöljt, ofixat och oborstat.

”Berör otroligt mycket”

Föreställningen bygger på musik och rörelse snarare än ord?

– Ja, här är det rytmen från ett tvåmannaband i tajt samspel med artisternas kroppar som driver föreställningen vidare. Underart är en meditativ föreställning som visar ödmjukhet inför konsten, livet och riskerna. Det är de spröda, sköra, sårbara och stillsamma uttryckens kväll. Det är helt enkelt en kväll om att överleva mot alla odds och att orka ta sig tillbaka från en tragedi. Det berör otroligt mycket mer än ekvilibristik och fulländning.

Nycirkusföreställningen Underart har premiär i Göteborg den 12/9 och Stockholmspremiär på Dansens hus den 1/10, därefter turné i Sverige och utlandet.

Mer Kultur
Mer Nyheter