Festivalen Popaganda i Stockholm skrotar hamburgare och korv under årets festival.
”2016 är året då Popaganda tar ytterligare ett par steg för att bli en mer medveten och hållbar festival”, skriver man i ett pressmeddelande.
”Bäst att ta båten”
Fredrik Hedenus forskar på klimatpåverkan från energi och matproduktion vid Chalmers i Göteborg. Han ser positivt på den begynnande vego-trenden hos svenska festivaler.
– Generellt sett ger vegetarisk kost hälften så mycket växthusutsläpp som vanlig svensk blandkost. På så sätt är det här ett bra initiativ.
Ger en sådan här omställning någon miljömässig effekt?
– Det beror på hur man menar. I relation till hela samhällets utsläpp är effekten förstås liten. Men jag skulle säga att transporter och mat hör till det som ger störst klimatmässigt fotavtryck vid en musikfestival. Av det festivalen kan påverka är maten en stor del. Sen vore det förstås bäst om alla amerikanska artister kunde ta båten över havet, men det kanske blir svårt rent praktiskt, säger Fredrik Hedenus.
Ofta unga människor
Way out west möttes av starka reaktioner när de meddelade sin nya kosthållning inför festivalen 2012. Ledningen anklagades för förmynderi på festivalens Facebook-sida.
Men efteråt har gensvaret från besökarna varit mestadels positivt.
Att det finns kredd-poäng att vinna hos en medveten festivalpublik gör kostfrågan enkel för festivalledningen, tror Andreas Nilsson, miljöpsykolog vid Göteborgs Universitet.
– Det här är arrangemang som riktar sig till folk med tydliga identiteter. Det är ofta unga människor med vissa värderingar, så visst blir det en del i ett identitetsbyggande. Där finns det mycket att vinna. Sen har jag svårt att avgöra hur pass genuint miljöintresset är i det här fallet.
Finns bra alternativ
Men är inte själva idén med festival att man ska få släppa loss lite?
– Jo kanske. Men produktutvecklingen är stark när det gäller köttersättning. Idag finns det bra vegetariska alternativ som smakar gott, säger Fredrik Hedenus.