Efter att det avslöjats att en kör från Skanör Falsterbo skulle medverka i tv-programmet körslaget kom det in en förfrågan om kommunen ville betala 150.000 kronor för ett extra samarbete. För pengarna skulle kommunen bland annat få rätt att använda varumärket ”Körslaget” i sin marknadsföring.
Turist- och näringslivschefen Nils-Arvid Andersson tyckte det var en god idé och accepterade erbjudandet.
– Med tanke på vad reklamtid i tv kostar tyckte jag att det var en billig peng, säger Nils-Arvid Andersson till tidningen Sydsvenskan.
Men beslutet kritiseras kraftigt i Vellinges kommunstyrelse och folkpartisten Henrik Thorsell har försökt stoppa betalningen.
– Det handlar inte om 150 000 är mycket eller lite pengar utan jag tycker det är principiellt fel att använda skattepengar till att finansiera ett kommersiellt bolags verksamhet, säger Henrik Thorsell, till Sydsvenskan.
Beslutet klubbades dock igenom och Vellinge kommer sponsra programmet.