Med denna typ av headset, en så kallad Oculus Rift, ska läsare kunna ta del av virtual reality-nyheter. Foto: TT

Virtual reality-journalistik ska locka unga

Uppdaterad
Publicerad

Upplev en raketattack i Syrien eller en bondgård i Iowa. Ett av USA:s största tidningsföretag hoppas kunna locka unga läsare med interaktiva nyheter.

Garnett, en stor tidningskoncern i USA, vill ge sina läsare möjlighet att ta del av en nyhetsstory på nära håll. Den här veckan presenteras deras första virtual reality-projekt. 

Headset för nyheter

Läsarna måste använda ett headset, samma typ som dem man använder när man flyr från zombies och skjuter ihjäl fiender i spelvärlden. Headsetet reagerar på huvudrörelser och du bestämmer själv vilken väg du tar genom historien. Landskapet målas upp framför ögonen.

Medier

Garnett-tidningen Des Moines sjösätter projektet med en virtual-reality-nyhetsstory om jordbruk. Läsaren kan promenera omkring på en farm i Iowa, se en traktor repareras eller titta på kor.

”Måste möta Minecraft-generationen”

Det här är sättet som vi journalister måste kommunicera med Minecraft-generationen, säger Mitch Gelman, som är digital chef på Garnett till journalistikinstitutet Poynter.

Projektet – en enda nyhetsstory – har kostat 50 000 dollar och målgruppen är 12-29-åringar som aldrig läser en papperstidning. Idén har hyllats på många håll. Möjligheterna att utveckla upplevelsen av resejournalistik eller dokumentärer är enorma, menar bedömare. Att uppleva en raketattack i Syrien eller vänta på ett mål mat i soppköket är upplevelser som medier i framtiden kan ge sina läsare, säger dem.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet