Garnett, en stor tidningskoncern i USA, vill ge sina läsare möjlighet att ta del av en nyhetsstory på nära håll. Den här veckan presenteras deras första virtual reality-projekt.
Headset för nyheter
Läsarna måste använda ett headset, samma typ som dem man använder när man flyr från zombies och skjuter ihjäl fiender i spelvärlden. Headsetet reagerar på huvudrörelser och du bestämmer själv vilken väg du tar genom historien. Landskapet målas upp framför ögonen.
Garnett-tidningen Des Moines sjösätter projektet med en virtual-reality-nyhetsstory om jordbruk. Läsaren kan promenera omkring på en farm i Iowa, se en traktor repareras eller titta på kor.
”Måste möta Minecraft-generationen”
– Det här är sättet som vi journalister måste kommunicera med Minecraft-generationen, säger Mitch Gelman, som är digital chef på Garnett till journalistikinstitutet Poynter.
Projektet – en enda nyhetsstory – har kostat 50 000 dollar och målgruppen är 12-29-åringar som aldrig läser en papperstidning. Idén har hyllats på många håll. Möjligheterna att utveckla upplevelsen av resejournalistik eller dokumentärer är enorma, menar bedömare. Att uppleva en raketattack i Syrien eller vänta på ett mål mat i soppköket är upplevelser som medier i framtiden kan ge sina läsare, säger dem.