Youtube-stjärnorna breder ut sig

Uppdaterad
Publicerad

Ikväll ska de svenska Youtube-stjärnorna prisas under Guldtuben-galan på Cirkus i Stockholm. Sedan starten 2005 har webbplatsen Youtube vuxit till den främsta källan för mediekonsumtion bland unga mellan 16 och 25. I och med den ökade konsumtionen har användandet av webbplatsen professionaliserats och en helt ny yrkesgrupp har skapats: Youtube-stjärnorna.

Manfred Erlandsson är en av Sveriges unga framgångsrika Youtube-stjärnor. På hans vlogg laddar han upp en ny video varje vecka som når hundratusentals tittare.

– Det är lite splittrat vad jag gör. Ibland är det humor, ibland kan det vara lite mer seriöst och jag intervjuar folk och ibland har jag med mina föräldrar som tävlar mot varandra. Det är väldigt mycket olika saker men jag tror att det är det som är spänningen i min kanal, säger Manfred Erlandsson.

Kommunikationen med fansen

Men han är inte ensam på webbplatsens stjärnhimmel. Idag är Youtube-stjärnorna ett fenomen. Det är mycket som har hänt med innehållet på webbplatsen sedan starten 2005.

– Framför allt har innehållet blivit extremt mycket bättre. Den främsta anledningen till att det har blivit så är ju att det har blivit professionellt, att det går att tjäna pengar på det. Det gör ju att folk kan lägga den tiden som krävs för att bli riktigt bra och faktiskt lära känna och kommunicera med sin publik, säger SVT:s Youtube-strateg Jonatan Ericson.

Att just kunna kommunicera lätt med sin publik tror Manfred Erlandsson är en stor anledning till webbplatsens framgång.

– Man kan komma så nära sina idoler och de man ser upp till. Man får ju en väldigt nära relation med de som följer en och det gör ju också att man gör bättre grejer för att man vet vad folk vill se. Man får direktrespons när man lägger ut någonting. En timme efter har 15.000 sett det och skrivit en kommentar, säger Manfred Erlandsson.

Enorm räckvidd

För att kunna bli framgångsrika vloggare med många prenumeranter och så småningom även kunna tjäna pengar på sina vloggar är det många som väljer att gå med i nätverk som exempelvis Splay, vilket fungerar lite som ett skivbolag för vloggare.

– När jag började fanns det inga svenska Youtube-stjärnor som var så stora, och det här är bara tre år sedan. Idag har de gått om de traditionella medierna i räckvidd och storlek. Vi pratar om Youtube-stjärnor som har en publik i Sverige som är större än samtliga tv-program på tv3, kanal 5 och de flesta tv-program på tv4. Det är ju ganska häftigt, säger Vigor Sörman, vd Splay, och tillägger:

– När jag drog igång så var det ingen som kunde leva på Youtube. Idag finns det hundratals personer i Sverige som faktiskt kan leva på att producera det innehållet som de är passionerade och brinner för. 

Webbplatsens framtid

Utvecklingen och professionaliseringen på Youtube har gått snabbt men frågan är vilken roll plattformen kommer att ha i framtiden.

– Jag tror att det kommer att finnas som plattform. Sedan kanske inte kommer att vara lika stort och inte lika många som kollar på det. Det kan också bli så att det blir ännu större. Det kan vara så att pensionärerna sitter och kolla på Youtube. Det är ju det jag önskar, säger Manfred Erlandsson.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.