Magnus Carlsson och "Live Forever" tävlar i veckans Tredje chansen. Claudio Bresciani/Scanpix
Magnus Carlsson och "Live Forever" tävlar i veckans Tredje chansen. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Christer om Tredje chansen-låten: "Mest komplicerade någonsin"

Björkman och kompani tycker till om veckans bidrag

Pain of Salvation och Velvet blev de första artisterna att gå till final i Tredje chansen – nu ska ytterligare två finalister utses. I vår panel berättar Christer Björkman om låtarnas bakgrund och vad han egentligen tycker om bidragen. Dessutom kommenteras de av tre riktiga experter.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Christer Björkman, producent för Melodifestivalen 2012
Christer Björkman är producent för Melodifestivalen 2012. Foto: Anders Wiklund/Scanpix
Gustav Dahlander, chefredaktör för Melodifestivalens webbplats.
Gustav Dahlander är chefredaktör för Melodifestivalens webbplats.
Mirja Bokholm, reporter och skribent på Melodifestivalens webbplats.
Mirja Bokholm är reporter och skribent på Melodifestivalens webbplats.
Eva Linde, redaktör och skribent på Poplight.se.
Eva Linde är redaktör och skribent på Poplight.se.

Tredje chansen är nätomröstningen för oss som inte kan få nog av Melodifestivalen. Här tävlar bidrag som kommit på placeringarna 3–8 i festivalens deltävlingar.

Håller du med panelen? Posta dina kommentarer nedanför artikeln. På Tredje chansens sida kan du se videorna med alla veckans bidrag och rösta.

I veckans panel

Christer Björkman: Producent för Melodifestivalen 2012 och med i en nyckelroll i kulisserna sedan deltävlingarna startade 2002.

Gustav Dahlander: Chefredaktör för Melodifestivalens webbplats och stor festivalfantast.

Mirja Bokholm: Reporter på Melodifestivalens webb med koll på allt och alla. Starkt intresse för festivalen sedan tolv års ålder.

Eva Linde: Redaktör och krönikör på Poplight.se (extern länk)  - Sveriges största sajt om musiktävlingar. Bevakar Melodifestivalen på plats för femte året i rad.

La Musica – Verona

Melodifestivalen 2007, åtta i deltävling 4 i Gävle. Låtskrivare: Robert Rydholm, Johan Fjellström, Joakim Udd, Karl Eurén.

Christer: Den här är i toppen. Jättebra låt, och sedan älskar jag ju när vi gör saker på andra språk. Italienska och musiktypen gillar jag verkligen. Samtidigt är det svårt att förmedla det här visuellt. Väldigt få vet vad det sjungs om, så det går inte att bygga det visuella ihop med låten. Jag tror att uttrycket blev för diffust, men det är en fantastisk radio- och partylåt.

Gustav: Melodisvag pop som inte tar ut svängarna – men vinner mycket på sångspråket. Därför blir den inte tråkig för mig. Jag säger som Thorsten Flinck när han skulle beskriva sin låt: Den duger.

Mirja: Helt okej låt, men tyvärr förstördes det här bidraget av ett alldeles för blekt framträdande. Påminner starkt om musiken jag dansade till på alla mellanstadie-discon kring millennieskiftet.

Eva: En låt som i hård konkurrens helt försvann och som visar vikten av rätt artist. Där och då kändes det lite som skolkabaré. Minns också att man tyckte det var jättekonstigt med en låt på italienska, ett grepp man kanske skulle ha mer överseende med idag. Nu minns man den just därför.

God Morgon – Uno & Irma

Melodifestivalen 2007, utslagen i första omgången av Andra chansen. Låtskrivare: Uno Svenningsson, Staffan Hellstrand.

Christer: En av mina favoritlåtar, i samma klass som "Faller du så faller jag". Fantastiskt fin, och jag tycker att de var fina ihop, men i det här sammanhanget räcker det ibland inte med en bra låt. De nådde inte riktigt ut, och för stunden var de väl inte egentligen så heta. Det är alltid svårt att göra duett, både för artisterna och oss som gör tv. Det är så svårt att redovisa lagom – att de inte är för mycket med varandra utan hitta balansen. Rutinerade liveartister hamnar också ofta i att de skiter i kameran, men i det här forumet är det ju tv-publiken som röstar.

Gustav: Fin svensk pop. Men är baren om det är på morgonen?

Mirja: God morgon, eller god natt? Jag har väldigt svårt för sådana här Svensktoppen-favoriter, kanske för att jag är så där 40 år yngre än den tänkta målpubliken. Småmysig låt men inte min grej.

Eva: Den var så oväntad när den kom, denna feelgoodtrall från Uno & Irma att jag avgudade den just därför. Idag förvånar mig inte Melodifestivalen lika mycket och det skulle krävas mer för att få mitt gillande. Men denna smyghippiepop gör mig fortfarande varm.

Elektrisk – Anniela

Melodifestivalen 2011, sexa i deltävling 2 i Göteborg. Låtskrivare: Johan Alkenäs, Tim Larsson, Tobias Lundgren, Johan Fransson.

Christer: En av de mest komplicerade låtar vi haft att jobba med under alla år. Jag vet inte hur många artister jag kastade på den under två år. Det är en jäkligt intressant låt som har något väldigt eget, som man gillar men som kräver absolut rätt förmedlare. Jag får ta på mig skulden för den här, jag hittade inte rätt och fick inte ihop alla pusselbitar. Men gudarna ska veta att vi försökte.

Gustav: En låt med ett speciellt driv som ändå aldrig fäste på mig. Kanske hade det funkat bättre med engelsk text. Men å andra sidan är det speciella med låten det otypisak sångspråket. Underskattad artist som åkte på en riktig förkylning till framträdandet.

Mirja: Nu snackar vi! Jag älskar "Elektrisk" och är så ledsen för stackars Anniela som var brakförkyld när det gällde. Hookig låt som håller länge.

Eva: Tyckte så synd om henne ifjol! Med en riktig dansrökare till låt, dessutom på svenska och med broccoli runt halsen stack hon ut hakan ordentligt. Det tyckte jag var kul. Men rösten bar inte alls och hon försvann. Blev dock en snackis trots en deltävling med idel större namn än hennes vilket var en bedrift.

Live Forever – Magnus Carlsson

Melodifestivalen 2007, femma i deltävling tre i Gävle. Låtskrivare: Thomas Thörnholm, Michael Clauss, Danne Attlerud.

Christer: Bra låt! En otroligt bra popkostym på en riktig gammal härlig retrolåt, och Magnus sjunger ju fantastiskt bra när han går mellan huvudröst och sin snygga falsett. Också ett av de mest magiska tv-ögonblicken – mardröm för Magnus givetvis men en dröm för Måns. Men splitbilden på de två i deltävlingen där en åker ut och en går till final är ju fantastisk tv och fruktansvärt plågsamt för den som förlorar. Det kommer man ihåg både positivt för att det var så bra men också med lite ont i hjärtat för att han åkte ut. Men han fick ju en jättehit med den där ändå, så det blev ju bra till slut.

Gustav: Härlig och ganska speciell låt som jag tycker förtjänar sitt goda rykte. Men live blev det otydligt med falsetten och kom bort. En av de roligaste klädbeskrivningarna som förekommit skrevs om Magnus i den här munderingen: "Karl den tolfte går på disco".

Mirja: Min första och hittills enda kändis-crush fick tyvärr sin sämsta placering med sin bästa låt. Men "Live Forever" levde verkligen för evigt, och fick lyckligtvis sin revansch efter tävlingen. Gillar särskilt 80-talsinfluenserna och Magnus falsettröst.

Eva: 2007 var ett starkt år i Melodifestivalens historia och jag minns att många töser sörjde när Magnus Carlsson inte gick vidare. Jag var inte en av dem. Jag har lite svårt för falsetten och den stompiga rumpvickande koreografin.

Gone – Bodies Without Organs

Melodifestivalen 2005, femma i deltävling två i Linköping. Låtskrivare: Anders Hansson, Mårten Sandén.

Christer: Gone var egentligen bara inträdesbiljetten till något som blev väldigt stort och väldigt mycket modern Melodifestivalhistoria, nämligen BWO. Det var inte deras låt utan blev bara så att de gjorde den, men det var bra eftersom de gjorde det bra, och så fick vi lära känna dem innan de kom tillbaka och fick sitt genombrott. Det händer också rätt ofta att man får göra ett etableringsår i den här tävlingen för att sedan komma tillbaka och casha in på att man gjort det. Sonja Aldén, Shirley Clamp och även Eric Saade är exempel på det. Låten "Gone" är väl rätt blek, men det man gillade tror jag var vad man såg i den här gruppen. Man blev nyfiken.

Gustav: Poänglös platshållarmusik med bra sångare och kul kläder.

Mirja: Om BWO ställt upp med det här bidraget två år senare hade de gått direkt till final. Nu var låten lite för modern och bandet lite för okänt. Mycket bra bidrag som blandar dansant med känslosamt.

Eva: BWO:s inträde i Melodifestivalen och jag minns att jag var fruktansvärt arg och upprörd över deras placering. Men kanske var det den de behövde för det ansiktslyft de senare fick. Ett av det årets starkaste bidrag.

Just Like a Boomerang – Andrés Esteche

Melodifestivalen 2003, femma i deltävling 2 i Göteborg. Låtskrivare: Tobias Lundgren, Johan Fransson, Tim Larsson, Niklas Edberger.

Christer: Skara-latino. Den här blir man ju glad av, och av alla hittepålatinolåtarna som funnits hos oss tycker jag att det här är den bästa. Han hade ju otur, eftersom det visade sig att han hamnat i ett ruggigt startfält med Sanna Nielsen, Alcazar och Fame.

Gustav: "Svenskarna har röstat bort en världshit", minns jag att någon inblandad i bidraget förkunnade när det åkt ut. Kanske en överdrift, men att det här är en riktigt bra låt är inget jag har några invändningar emot.

Mirja: I dagsläget känns det här kanske lite förlegat, men när det begav sig var Andrés en favorit hos mitt 13-åriga, Fame Factory-besatta jag. Fejklatino som funkar väldigt bra i en fullsatt arena.

Eva: Var provocerande catchig när den kom och jag minns hur jag försökte men omöjligt kunde värja mig mot den. Att mannen bara orkade med det där numret är jag än idag fascinerad över.

Sucker for Love – Pauline

Melodifestivalen 2010, utslagen i första omgången i Andra chansen. Låtskrivare: Pauline Kamusewu, Fredrik "Fredro" Ödesjö, Andreas Levander, Johan "Jones" Wetterberg

Christer: Ååh, vad bra! Jag älskar ju hennes röst, hon är så cool. Hon var nästan ännu bättre på "Killing Me Tenderly" [där hon sjöng på demot men inte ville ställa upp i programmet, red. anm.]. Men jag är ju uppvuxen på 70-talet och skolad med Motown med allt vad det innebär, så det här är verkligen min musik. Jag tycker att hon är fantastisk, och det blev ett bra nummer. Hon var inte riktigt lika bra i Andra chansen som i deltävlingen, tycker jag, men det var på marginalen. Hon kunde lika gärna ha varit final.

Gustav: Jag förstår att de flesta får sköna vibbar av musik som påminner om barndomen. Men tyvärr, jag är född 1982 och tycker själv inte att det är fiffigt att försämra ljudkvaliteten i musik så att det ska låta som innan det fanns bra inspelningsutrustning.

Mirja: Ett av de där bidragen som faller i glömska så fort nästa artist presenteras. Helt okej låt egentligen men den går ju in genom ena örat och ut genom andra. Vilken låt var det vi pratade om förresten?

Eva: En egentligen skön dänga man främst kommer ihåg tack vare stylingen. Trots den lyckades den nervösa Pauline aldrig blomma ut på scen och visa den där lekfullhet bidraget hade behövt. Men låten håller istället färgen ovanligt bra idag.

Love in Stereo – Ola

Melodifestivalen 2008, utslagen i andra omgången i Andra chansen. Låtskrivare: Tony Nilsson, Mirja Breitholtz.

Christer: Ola är väldigt bra. En otroligt bra Melodifestivalsartist som vet precis hur han ska jobba med kamerorna och disponera sin energi. Framför allt lärde han sig mycket av "Love in Stereo" tills han kom tillbaka nästa gång. Då visste han exakt. Och jag tycker att låten är jättebra, en hit. Att Sibel slog ut honom är det där med balladerna som kommer i Andra chansen, de är livsfarliga där när de får fart.

Gustav: Ibland missar man sina egna favoriter. Den här låten, liksom så många andra jag behållit under åren, insåg jag inte var en ögonsten förrän efter festivalen. Underbart att slänga på säckpiporna för att ge något utöver det vanliga. Min Tredje chansen-favorit den här veckan!

Mirja: Min vinnare i veckans tredje chansen! Jag är ju svag för Ola och tycker att han är en fantastisk artist, dessutom är låten riktigt catchy och välproducerad. Ola for the win!

Eva: Glädjen hos denna påg gick inte att ta miste på, tyvärr hade han svårare att sätta sången. Som radiohit var den bättre även om verserna alltid förblir starkare än refrängen.

Publicerad: | Kommentera
Mirja Bokholm

Mirja Bokholm
mirja.bokholm@svt.se

Gustav Dahlander

Gustav Dahlander
gustav.dahlander@svt.se

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Kommentarer