SVT14/2-11/3

Här är svenskarna som tävlar i kväll – för andra länder

Även om Sverige tävlar först i den andra semifinalen finns det skäl att hålla andan i kväll. Tre av bidragen i semifinal 1 är nämligen svenskskrivna. Nu avslöjar några av upphovsmännen hemligheten bakom de blågula framgångarna.

Även om Sverige bara är ett av 42 länder som tävlar i Eurovision, finns våra låtskrivare representerade i så många som tio av årets bidrag. Azerbajdzjan, Irland, Italien, Norge, Spanien, Grekland, Cypern, Malta och Storbritannien har alla tagit hjälp av svenska upphovsmän i sin strävan mot seger. Värdlandet Azerbajdzjan använder sig dessutom av en svensk kör i sitt framträdande.

Ett självklart val

Dimitri Stassos har tävlat flera gånger i den svenska Melodifestivalen, men har även skrivit låtar för Grekland och Spanien. I år står han, tillsammans med svenskarna Mikaela Stenström och Dajana Löf, bakom det grekiska bidraget "Aphrodisiac".

När Dimitri blev kontaktad av grekiska Universal tvekade han inte en sekund.

– Jag kände till Eleftheria sedan tidigare, och den här låten skräddarsydde vi åt henne, berättar han.

På grund av den ekonomiska krisen har han bekostat resan till Baku själv, men det är det värt när man försvarar både de grekiska och de svenska färgerna i tävlingen.

Loreens låtskrivare för Cypern

Ett stenkast från Grekland ligger Cypern, som även de tagit till svenska krafter i årets Eurovision Song Contest. Viktor Svensson och Björn Djupström, som också är en av upphovsmännen bakom Loreens "My Heart is Refusing Me", står tillsammans med Alex Papaconstantinou, Alexandra Zakka och Viktor Svensson bakom det cypriotiska bidraget "La La Love".

– Vi har jobbat mycket med Alex tidigare, och han hade kontakter nere i Grekland. Ivi vann ju X Factor förra året, och det kändes säkert att jobba med henne, berättar Viktor.

Han och Björn är båda mycket glada över att låten fått ett sådan genomslag i Sverige, och ser nu fram emot Eurovisionupplevelsen på plats i Baku.

"Handlar om pop"

Trenden med svenska låtskrivare tog fart för några år sedan, och har växt för varje upplaga av tävlingen. Enligt Dimitri Stassos hänger utvecklingen samman med en ökad efterfrågan på kvalitetspop.

– Den här festivalen har blivit allt poppigare, det är en ny och lite bredare marknad. Sverige är bra på pop, och det finns mer utrymme för svensktillverkad musik. Irlands låt påminner också om svensk popmusik, och det var ju uppenbarligen tillräckligt bra för att komma hit. Inga av de svenskskrivna låtarna är typiska Eurovisionlåtar, utan det är kommersiell och bra pop, säger han.