Måns Zelmerlöw.
Foto: TT

Nya greppet som ska ta Måns Zelmerlöw till final i Melodifestivalen 2015

Artisten använder ny teknik på scenen som gör så att det ser ut som om han befinner sig mitt inne i en animerad musikvideo med marscherande streckgubbar.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Måns Zelmerlöw.
Foto: TT
Måns Zelnmerlöw
Foto: TT
Måns Zelmerlöw
Foto: TT
Måns Zelmerlöw.
Foto: TT
Fredrik ”Benke” Rydman är koreograf till Måns Zelmerlöws bidrag. Foto: Gustav Dahlander/SVT

I ”Heroes” har Måns en skärm bakom sig under stora delar av numret, på samma sätt som Charlotte Perrelli 2012 och Ulrik Munther 2013 – men han använder den på ett helt annat sätt. Här ser det ut som att han stundtals befinner sig mitt inne i en animerad musikvideo med marscherande streckgubbar.

3D-projektion

Måns Zelmerlöw gör rörelser som förstärks av ljusblixtar från skärmen. Sedan fortplantas ljuseffekterna från skärmen och rullar vidare ut över hela scenområdet. Det är svartvitt och ganska konstnärligt. Måns tar inte ett danssteg under hela numret, men det kommer ändå att få alla tittare att haja till. Det sista bidraget i hela festivalen har en scenshow som var värd att vänta på.

– Vi jobbar med en teknik som heter ”projection mapping”, en 3D-projektion. Det är en liten cool streckgubbe som jag spelar mot, säger Måns Zelmerlöw.

Största utmaningen: Tekniken

Måns menar att den största utmaningen med numret är att få projektionen att funka. Han har inte mycket dans, utan det handlar mest om tajming, utstrålning och sång för hans del.

Han har tagit fram numret tillsammans med den välkände dansaren och koreografen Fredrik ”Benke” Rydman.

– Benke är en av Sveriges absolut bästa visionärer och koreografer. När jag frågade honom om han hade någon idé kom han med förslaget om projektionen. Det lät självklart att det var vad vi skulle göra, berättar Måns.

Bengaliska eldar ovanför scen

Streckgubbarna på skärmen har en specifik innebörd. Låtens text har varit utgångspunkten.

– Texten handlar om att vi alla kan vara hjältar och att vi inte ska lyssna på nejsägarna runt omkring oss. Numret handlar också om det, men vi har valt att tolka det som att vi ska vara förebilder för våra barn som ser upp till oss, och att alla kan bidra, säger Måns.

Måns Zelmerlöw spelar mycket mot skärmen under den första delen av numret. Han befinner sig bildmässigt ofta helt inne i den världen, så att det ser ut som om han är i en musikvideo. Sedan lösgör han sig helt och står och diggar och sjunger i framkant på scen under den senare delen av låten.

I slutfasen går åtta bengaliska eldar igång på en ljusrigg bakom som sakta höjer sig. Ljuset matchar en effekt på skärmen som visas innan, som symboliserar en inre glöd.