Robin Bengtsson.
Så här nära scenen kan du sitta med hjälp av den nya tekniken. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Ny teknik ska ta publiken närmare artisterna i finalen av Melodifestivalen 2016

Nu står det klart att Melodifestivalens final från Friends Arena kommer att sändas i virtual reality, en slags teknik som tar publiken in i arenan och upp på scenen. ”SVT fortsätter att vara helt ledande inom det här området”, säger SVT:s utvecklingsansvarige för digital programutveckling Thomas Strindberg.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Kodjo Akolor i Musikhjälpen provar Virtual Reality.
Kodjo Akolor i Musikhjälpen provar Virtual Reality. Foto: Per Palmqvist
Anette Helenius, Projektledare Melodifestivalen 2017
Anette Helenius, Projektledare Melodifestivalen 2016 Foto: Anders Strömquist/SVT

Melodifestivalen kan nu meddela att finalen den 12 mars kommer sändas i virtual reality. VR-tekniken, som den kallas, gör det möjligt för tittaren att uppleva showen på plats i arenan – från soffan, bussen eller jobbet.

– Vi vill ge tittarna en möjlighet att få se och uppleva ännu en dimension av showen utöver tv-sändningen. Det känns väldigt spännande att få ta Melodifestivalen till nästa steg, säger Anette Helenius, projektledare för programmet.

– Det känns kul att vi sänder Sveriges största program live i virtual reality, säger Thomas Strindberg, utvecklingsansvarig för digital programutveckling på SVT.

Upplevelse på första parkett

Sändningen sker via appen SVT 360 och fungerar interaktivt med smartphones och surfplattor. Användaren kan vrida och vända blicken runtomkring i arenan med hjälp av en panoramakamera som finns placerad vid scenen.

– Tittaren får chansen att uppleva Melodifestivalen som publik på första parkett och dessutom i 360 grader. Det ska bli oerhört roligt att se hur det tas emot och vad det kan ge de som inte har möjlighet att komma och se Melodifestivalen i arenan, säger Anette Helenius.

SVT i framkant för succétekniken

Tekniken användes av SVT vid bland annat Musikhjälpen och hamnade etta på nedladdninglistan. Det har bland annat kallats för en succé, vilket gör att SVT valt att fortsätta satsa på tekniken.

– SVT fortsätter att vara helt ledande i Skandinavien inom det här området. Intresset har ökat ännu mer sedan vi gjorde Musikhjälpen och snart ger sig flera stora tillverkare in på marknaden med egen teknik, vilket gör VR mer tillgängligt, säger Thomas Strindberg.