Sanna Nielsen
Foto: Per Kristiansen/SVT

Så blir Sanna Nielsens framträdande i Eurovision Song Contest 2014

Hon byter kläder, plockar bort kristallerna från taket och lägger till ny rekvisita. Nu avslöjas de ändringar i scenframträdandet som ska ta Sanna Nielsen vidare till finalen av Eurovision Song Contest i Köpenhamn.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Scenskiss.
Scenskiss av Sanna Nielsens framträdande i Köpenhamn. Foto: Fredrik Jönsson/SVT
Ljusring.
Ljusringen blir större i Köpenhamn. Foto: Fredrik Jönsson/SVT
Scenskiss.
18 strålkastare bildar en blomma runt Sanna Nielsen. Foto: Fredrik Jönsson/SVT
Scenskiss.
Ljusringen utgörs av sex sektioner med tre strålkastare i vardera sektion. Foto: Fredrik Jönsson/SVT
Scenskiss.
I höjningen riktas strålkastarna uppåt. Foto: Fredrik Jönsson/SVT

Som startnummer fyra i en balladstark första semifinal, gäller det för Sanna Nielsen att sticka ut. Christer Björkman, som ansvarar för numret, har tillsammans med sångerskan vänt och vridit på framträdandets alla delar för att få till det där lilla extra. Det har bland annat resulterat i en helt ny typ av rekvisita.

– Hon kommer att stå på ett åttakantigt podium i svart, som också glittrar lite grann. Vi vill helt enkelt få upp henne i bild. Man upplever att podiet inte har någon botten, utan ser ut som en satellit som svävar, berättar Christer Björkman.

Ska förstärka känslan

Ändringarna handlar om att anpassa ”Undo” till en större och internationell scen, men utan att gå ifrån grundidén med framträdandet.

– Vi ville fortsätta att bygga numret kring känslan vi fick till i Melodifestivalen, men försöka att förstärka det ytterligare. Jag vill gärna att numret ska kännas nära och vackert, men samtidigt ha ett uttryck som känns explosivt, säger Sanna Nielsen.

Från byxdress till klänning

Högst upp på det svävande podiet framför Sanna Nielsen ”Undo” iklädd klänning. Hur klänningen ska se ut är ännu inte fastställt, men Christer Björkman efterfrågar gärna en kortare variant.

– Referensbilderna talar för att vi får se ben, det har hon ju både väldigt mycket och vackra av, så det hoppas vi på. Det ska vara elegant, smakfullt och modernt, säger han och fortsätter:

– Kläderna ska ju anpassas till att det är en annan årstid. Det ska också vara på internationell nivå, det ska vara lyxigt och hon ska uppfattas som det hon är – en vuxen, men ung, stjärna.

Kristallerna plockas ner

I Köpenhamn utökas ljusringen med fler strålkastare – från 12 till 18 stycken. I höjningen riktas strålkastarna uppåt mot en punkt, där en discoboll fångar ljuset och kastar reflektioner i hela scenrummet.

Men discobollen är också den enda takburna rekvisita som framträdandet har fått behålla.

– Man får inte hänga något i taket, så kristallerna är borta. Vi kommer få ett förslag på hur de kan fästas i inramningen på scenen i stället, säger Christer Björkman.

Kan bli en Loreen

Och så var det det här med att sticka ut. Christer Björkman betonar vikten av bra bilder. 2012 var det bilden av Loreen i fallande snö som fastnade på näthinnorna. I år tror han på en favorit i repris, när Sanna Nielsen kliver upp på sitt podium i den första semifinalen den 6 maj.

– Vi har de viktiga bilderna som folk kommer ihåg. Det är framförallt två ikoniska bilder, dels när man ser buren och den öppnas upp och dels när alla strålarna slår i kulan och skapar gnister i hennes värld.

Sanna Nielsen ser fram emot att skapa bilder tillsammans med publiken.

– Vi fokuserar på att få vårt nummer minnesvärt och med en känsla man blir berörd av. Jag njuter av att förbereda mig för detta stora äventyr.