Robin Stjernberg och YOHIO. Scanpix
Robin Stjernberg och YOHIO. Foto: Scanpix

Robin Stjernbergs seger – därför avgjorde juryn Melodifestivalen 2013

Melodifestivalen 2013 kan ha avgjorts redan i fredags. På generalrepetitionen där de internationella jurygrupperna satte poängen svajade alla favoriter – utom Robin Stjernberg.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Bild på Gustav Dahlander, webbredaktören för Melodifestivalen och Eurovision 2013.
Gustav Dahlander. Foto: Olle Kirchmeier/SVT
Första vinnarintervjun med Robin Stjernberg
Första vinnarintervjun med Robin Stjernberg

Överraskningarnas melodifestival avslutades med just en skräll. För första gången vann ett bidrag från Andra chansen och för första gången avgjorde internationella juryn.

Det kan ha varit stabiliteten som tog Robin Stjernberg till segern. Efter deltävling fyra och Andra chansen tävlade han för tredje veckan i rad. Numret satt som berget hos den röstsäkra skåningen.

Favoriterna vacklade

På fredagens generalrepetition var det i stället bidragen som jag såg som hans stora konkurrenter som svajade betänkligt:

• YOHIO missade en lång ton grovt nära slutet av "Heartbreak Hotel" – och sparade det mesta av rock-skriket till direktsändningen för att inte slita ut rösten.

• Ralf Gyllenhammar kraxade sig igenom "Bed on Fire". Han blev hes utan att veta varför och var missnöjd när jag träffade honom i greenroom direkt efteråt. Kanske var det nerverna som brast. I sändningen var han tillbaka i form.

• Ulrik Munther var missnöjd med sånginsatsen. En del av problemen kan ha berott på trubbel med inställningen av diskanten i öronsnäckan.

• Anton Ewalds höft låste sig mitt under framträdandet (ett av alla gissel som kan drabba en dansare, tydligen). Han var av förklarliga skäl inte vid gott mod direkt efteråt.

Innan artisterna hade visat upp sig fredagens genrep lät jag sju utländska ackrediterade journalister från olika delar av Europa sätta sina poäng. Alla ovanstående bidrag utom Ulrik Munther placerade sig bättre i den omröstningen än hos de internationella jurygrupperna.

Medlemmarna i de internationella jurygrupperna jobbar professionellt med musik och följer sitt första intryck. Om framträdandet inte är på topp inför dem kan det kosta.

"Fel låt vann"?

Som ett brev på posten när det inte är folkets etta som vinner kommer förstås "fel låt vann"-diskussionen.

Men vill vi ha ett bra resultat i Eurovision Song Contest gör vi klokt i att väga in vad de internationella jurygrupperna tycker. Halva resultatet i Eurovision Song Contest avgörs av jurygrupper i deltagarländerna med just den här sammansättningen.

De internationella jurygrupperna har använts fullskaligt i Melodifestivalen 2011 och 2012, med en tredjeplats och en förstaplats i Eurovision Song Contest som följd. Även om juryn och folket i dessa två fall varit samstämmiga.

Vanligt utomlands

I andra länders melodifestivaler är det vanligt förekommande att man använder utländska jurymedlemmar på liknande sätt. Den enda skillnaden är att man inte brukar vara lika ambitiös som i Melodifestivalen, där vi har grupper i elva länder med sammanlagt över femtio jurymedlemmar.

I andra melodifestivaler är det i stället vanligt att ha enskilda inbjudna jurymedlemmar från olika länder. Det upplägget var till exempel ett framgångsrecept för Estland under en rad år – trots att osäkerheten kring resultatets relevans ökar när antalet jurymedlemmar krymper.

Trea i oddsen

En ytterligare anledning till att jag gillar de internationella jurygrupperna är att de gör finalen mindre förutsägbar. När det finns en storfavorit i förhandsundersökningarna bland folket är det helt enkelt inte lika spännande utan jurygrupper.

Robin Stjernberg har nu gått in som trea i oddsen inför Eurovision Song Contest, och på efterfesten i Friends Arena kändes det som om alla var nöjda med resultatet. "You" var redan innan finalen på god väg att vinna Årets låt-omröstningen i Melodifestivalens webbpris. Det blir ett låt- och sångmässigt starkt bidrag som representerar Sverige på hemmaplan.

YOHIO kan dra fördel

Mycket tyder alltså på att YOHIO och "Heartbreak Hotel", som kom näst sist i den internationella omröstningen, hade floppat i Eurovision Song Contest på hemmaplan. Och på något sätt känns det värre att floppa med ett showigt kostymnummer än med audiellt finsmakeri.

Nu kan YOHIO i stället dra PR-fördelen av att vara folkets etta, på samma sätt som Sanna Nielsen med "Empty Room" i Melodifestivalen 2008. Och så kan han komma tillbaka ännu starkare om något år.

YOHIO och Robin Stjernberg skulle emellertid inte ha haft någon chans mot Loreen och Danny Saucedo från Melodifestivalen 2012. Trots fler tittare i år kom de inte i närheten av fjolårets suveräner i antal röster. Det visar på toppduons styrka från i fjol.

Pop och show tog över

För ett år sedan skrev jag en uppmärksammad krönika om hur floorfiller-popen tagit över Melodifestivalen. Schlagermusiken hade röstats bort.

Det har blivit dags att summera Melodifestivalen 2013, och utvecklingen har fortsatt. Det lilla inslag av Melodifestivalschlager som fanns i år röstades bort, och pop och show tog över scenen.

Melodifestivalen fortsätter att lämna sin nisch och bli ett mångfacetterat forum. Precis som i hela musiklandskapet – och många delar av kulturen i övrigt. I en värld där kanaler som Internet ökat valfriheten radikalt frodas mångfalden och subkulturerna blir flera.

I topp i ett halvsekel

Utvecklingen måste påverka Melodifestivalen, där bidragen kämpar om att passa olika målgrupper bäst. Den standardiserade och enkelspåriga "schlagerfestivalen" försvann, och festivalen lär fortsätta i utvecklingens riktning och bli alltmer mångfacetterad.

Så länge man på SVT är hörsam för utvecklingen lär Melodifestivalen förbli ohotad. Tävlingen i sig har legat i topp bland Sveriges tv-program i ett halvsekel och lär inte bli uttjatad snabbare än fotbollsallsvenskan.

Först när svenskarna tröttnat på fotboll och musik lär tävlingar som dessa få det motigt.