För ett otränat öga kan de små figurerna se ut ungefär som vanliga svenska pepparkaksgubbar. En anställd vid Åhléns slog dock larm till företagsledningen om att de också kan tolkas som nidbilder av svarta, så kallade ”blackfaces”.
650.000 kataloger tryckta
Åhléns har redan tryckt katalogen i 650.000 exemplar. De finns inte ute i butik, men har redan gått ut till medlemmarna i Åhléns kundklubb. Den aktuella sidan kommer nu att rivas ut ur katalogen innan den skickas ut till butikerna. Cathrine Wigzell, informationschef på Åhléns, beskriver beslutet som lätt att ta.
– Det här är ingen produkt som vi säljer, utan en dekoration gjord av pärlplattor som fanns i katalogen. Själva katalogen är gjord av en byrå som vi samarbetar med, men jag vill vara tydlig med att vi inte lägger över ansvaret på dem. Det är vårt ansvar och när jag uppmärksammades på det här i helgen av en medarbetare, så valde vi att stoppa katalogen, säger hon.
Hur många har hört av sig med synpunkter?
– Totalt är det färre än tio personer.