Tågstrejken är inne på sin andra vecka och konflikten gäller bemanningen av tågen.
Arbetsgivaren har varslat 250 personer om uppsägning för att kunna återanställa dem med nya, enligt facket, sämre villkor. Över 75.000 passagerare har berörts dagligen av strejken som bröt ut natten till måndagen den 2 juni och som omfattar Öresundstågen och ”Snälltåget” mellan Malmö och Stockholm.
Strejk utökas till SL-trafiken
Nu tar Seko ut hela Stockholms pendeltågstrafik i strejk från och med den 20 juni, uppger fackförbundet.
– Vi är nödgade till detta. Almega och Veolia pratar om principer, och vill inte diskutera med oss, säger Alexander Lindholm, Sekos ordförande i Stockholm, till ABC.
Stockholmståg ägs av statliga SJ. Omkring 299.000 påstigande personer per dygn reser med pendeltågen en genomsnittlig vinterdag 2013, enligt SL. Så många lär inte påverkas nu. Om strejken bryter ut, gör den det under semestertider.
– Vi ser på arbetsmarknaden att det generellt blir sämre villkor. De som framförallt drabbas är tågvärdarna, och det är ju ett kvinnodominerat yrke. Så det här förstärker ju strukturer och tvingar ut kvinnor i deltid, säger Alexander Lindholm.
Resenär: Helt bedrövligt
– Jag tycker att det är helt bedrövligt. Alla de som pendlar dagligen kommer ju hamna i det läget att man får ta bilen, säger Ola Söderström, 54, från Stockholm till TT.
Om fackförbundet Sekos nya varsel träder i kraft på midsommarafton kommer hundratusentals resenärer som använder pendeltågstrafiken i Stockholm och Krösatågen i Småland att drabbas.
– Det påverkar mig, min restid är väldigt lång redan nu, säger stockholmaren Iris Alarcon, 64 år.
Almega: Märkligt och oseriöst
Sekos beslut om att utöka tågstrejken förvånar Almega.
– Jag tycker att det är väldigt märkligt och faktiskt oseriöst av Seko att varsla samtidigt som de ska träffa medlarna för första gången. Det rimliga hade varit att lyssna på medlarna och sett om det hade kunnat innebära en väg framåt. Men istället väljer Seko att ignorera att man ska träffa medlarna och lägger ett stort strejkvarsel, säger Almegas presschef David Wästberg till SVT Nyheter.
– Jag trycker att det här visar på att man är helt konfliktorienterad och inte det minsta intresserad av att resonera sig fram till en lösning på den här strejken. Vi har föreslagit fortsatta förhandlingar med Seko och det var de inte intresserade av. Och de är uppenbarligen inte intresserade av medling heller, säger han.
Almega har varslat om lockout av alla Seko-medlemmar på Kustpilen, från och med den 18 juni.
Almega och Seko träffades
På tisdagskvällen träffades Almega och Seko i Stockholm och ett nytt möte ska hållas på onsdagsmorgon. Medlarna, som bett parterna att reda ut en rad punkter, förväntar sig en rapport före lunch.
– Vi har rett ut vissa saker och kommit en bit på väg. Det handlar om detaljer, det är väldigt komplicerat med alla arbetstidsregler, sade Beata Hammarskiöld till TT.
SL vill inte uttala sig om konflikten, eftersom den berör Almega och Seko, däremot uppmanar man resenärerna att hålla sig uppdaterade via SL:s hemsida, för att se hur konflikten påverkar trafiken.
– Vi kan inte sätta in ersättningstrafik vid en arbetsmarknadskonflikt, säger Lovisa Åbom, pressinformatör på SL.
Svenska Elektrikerförbundet varslar om sympatistrejk och tar ut ett 60-tal medlemmar som arbetar inom installationsavtalets tillämpningsområde i Tanumshede vid bygget av ett nytt shoppingcenter.