Pungfest och analsex delas inte

Uppdaterad
Publicerad

Vi klickar på artiklar om analsex och pungfesten i Paradise Hotel. Men sexartiklarna som blir virala succér är något helt annat. Snusk-klicken vill vi inte kännas vid.

Aftonbladets kulturchef Åsa Lindeborg gjorde ett medieexperiment i onsdags. Hon skrev en artikel om klick-och delningshysterin i mediebranschen och publicerade den med två olika rubriker. Den ena rubriken innehöll ordet ”analsex”, den andra gjorde inte det.

Analsexet vann

Artikeln med analsexrubriken gick om stort  – fick 200.000 klick, tio gånger så många som systerartikeln. 

Medier

Samtidigt fick veckans avsnitt av Paradise Hotel stor uppmärksamhet. Avsnittet lockade nämligen med pungfest. Grabbarna i gänget fick huset för sig själva och ställde till med nakenparty och drack sprit från varandras könsorgan.

Artiklar och program som anspelar på sex är populära och klickas flitigt på nätet. Men medier – som anklagas för att vara klickkåta av Aftonbladets kulturredaktion – prioriterar inte artiklar om sex högst.

Klick ger inte delning

– Man ska inte skriva artiklar om porr och sex om man vill att de ska delas och det är delningar vi är ute efter, säger Dan Edström, som är chef för sociala medier på Expressen och rattar sajten Omtalat.se.

Erfarenhet från redaktionerna visar att de artiklar vi klickar på, de vi delar och de vi verkligen läser är helt olika saker. Att dela artiklar gör man främst för att visa vem man är, eller snarare, vem man vill vara.

– Människor vill inte stå för ”snusk-klicken”. Att man läser den typen av artiklar är inget man vill visa upp, säger Dan Edström.

Klickar gör man för att det finns en rubrik som lockar, men det behöver inte betyda att man stannar kvar länge, eller ens läser artikeln. Snabbt förstår man att det handlade om ett klickbete och inte var så intressant som rubriken lovade.

SVT söker lojalitet

– Ett mycket viktigare mål än att räkna klick är att få våra läsares lojalitet och försöka öka tiden de ägnar åt vår sajt, säger Hanna Larsson, onlinestrateg på SVT Nyheter.

Artiklar om sex förblir ett slags ”guilty pleasure”, något vi gärna klickar på, men ogärna talar om för våra vänner på Facebook och twitter att vi intresserar oss för. Och därmed blir det svårare för artiklar om sex att bli virala succér. Det som inte delas på sociala medier får inte samma spridning.

En undersökning från Mittuniversitetet listade dagens mest delade artiklel under årets fem första månader. Den visar att få artiklar som anspelar på sex når den virala toppen.

– Det finns inget som tyder på att artiklar om sex är populärt att dela. Tvärtom, säger Sara Ödmark, som står bakom studien.

Bilsex blev viralt

Hon scrollar i sitt dokument och läser upp rubriken på en av få artiklar som anspelar på sex och nådde den virala förstaplatsen en dag – ”Kraschade bilen när han onanerade”.

– Studien visar att människor gillar att dela humoristiska artiklar och det finns ett mått av humor och skadeglädje i det här, säger Sara Ödmark.

– Just den artikeln handlar om relationen mellan kön och makt. Den har en underton av ”jävla korkade män” och det är därför den delas, säger Dan Edström.

Politik delas mest

Undersökningen visar att det som delas mest har politiskt innehåll. Politiska ämnen som berör sex, samtyckeslagen eller artiklar om sexuella övergrepp, kan vinna delarligan. Artiklar om pungfester och analsex har inte samma chans.

Men visst, vi läser dem ändå. Liksom i smyg.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet