En ruggig kväll är det kanske skönare att krypa ner i en biofotölj än att sitta ute och grilla. Foto: TT

De tjänar pengar på din vädertristess

Uppdaterad
Publicerad

Passar du på att gå på bio eller besöka ett möbelvaruhus när det är dåligt väder på semestern? Du är inte ensam. Omsättningen i detaljhandeln ökade med hela 5,6 procent under juni jämfört med motsvarande månad förra året, enligt SCB:s detaljhandelsindex.

För den som gillar att hänga på stranden har årets sommarmånader ännu inte varit de bästa, och när det regnar under semestern vill svenskarna gärna hitta på andra aktiviteter. På SF Bio har man haft en ökning med fem procent under juni och juli i år jämfört med förra året.

– Det är en stor ökning, om det handlar om vädret eller inte vet man inte men det är inte osannolikt. Men det beror så klart också på vilka filmer vi visar och på sommaren är man ledig mer och det är lite ”lördag hela veckan”, säger Thomas Runfors som är informationschef på SF Bio.

Passar på att renovera och inreda

Dagligvaruhandeln minskade med 1,3 procent, medan sellanköpshandeln ökade med 7,9 proscent.

För nästan alla brancher inom sällanköpsvaruhandeln noterades en positiv tillväxt.  Flera brancher visade dessutom tvåsiffriga utvecklingstal. Bland dessa fanns bygghandeln, färghandeln och bokhandeln.  Enligt HUI research beror det att förra sommaren var alldeles för varm för att bygga eller renovera, men i år verkar många prioritera just detta.

Även möbeljätten IKEA har haft många regnskygga besökare de senaste veckorna.

– Vi har haft ett stort antal besökare under sommaren. Vi ser att IKEA är ett utflyktsmål när det finns ledig tid och det är vi glada för. Samtidigt vill vi så klart att våra kunder ska ha en solig och skön sommar med lata dagar på stranden, säger Anna Pilkrona Godden som är pressansvarig på IKEA i Sverige.

Klädhandeln tog igen tappet efter maj och ökade med 9,6 procent. 

Drabbar unga

Några som inte haft en så rolig sommar är de ungdomar som skrivit så kallade ”solskensavtal”. Det handlar om väderberoende verksamheter som glasskiosker och uteserveringar där arbetsgivaren med kort varsel drar in passen om vädret är för dåligt.

– Det är klart att de flesta känner sig lurade. Att man får gå hem och inte får någonting betalt. Och är det en dålig sommar kan det slå väldigt mycket fel på det man räknat ut att man ska tjäna, säger Malin Djuse som är ungdomssekreterare på LO till Sveriges Rado.

Populärt att shoppa

De flesta stora varuhus verkar ha haft full rulle i kylan och Gekås i Ullared är inget undantag. Nyligen kom siffror som visade att affären drog in runt en miljon kronor om dagen, skriver GT. Förre VD:n Boris Lennerhov sa till tidningen att en kall och regnig sommar är ”perfekt Ullaredsväder”.

Att svalka sig med en glass eller lite bubbelvatten är dock inget som varit aktuellt i sommar och glassproducenten Triumfglass säger till Sveriges Radio att försäljningen av glasspinnar sjunkit med femton procent. På Klingglass har försäljningen minskat med fem procent.

– Hos oss är pinnar och strutar ganska stora, de är extremt säsongsbetonade. Vi säljer 80 procent av dem på tre månader, säger Lotti Engvall på Klingglass till Sveriges Radio.

Robotgräsklippare oberoende av väder

När det kommer till elektronikprodukter har butikskedjan Elgiganten haft stora försäljningsutvecklingar på bärbara högtalare och robotgräsklippare.

– Men man kan inte härleda dessa ökningar till vädret under sommaren utan det är snarare kopplat till livsstil och trender, säger Karolina Andrée på Elgigantens marknadsavdelning.

Mörka moln på himmelen

Enligt Svensk Handels Handelsbarometer sjönk dock framtidstron bland svenska detaljhandelsföretag. Framtidsindikatorn noterade den lägsta siffran i år.

Det finns några orosmoln på himmelen som påverkar den sjunkande framtidstron, nämligen lönsamhet och anställningar. Detaljhandeln är en av de brancher som är mest drabbade av varsel i näringslivet och det är en branch med hög konkurrens och stor prispress.

Summeras första halvåret har detaljhandeln ökat med 4,7 procent, vilket är betydligt starkare halvår än i fjol då branchen efter samma period hade ökat med 3,3 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.