Flygbolag som trafikerar inom EU lyder under internationella bestämmelser som reglerar vad som gäller vid flygförsening, inställd flygning eller nekad ombordstigning.
Om en flygning ställs in
Flygbolagen har en skyldighet att omboka dig till din destination. Ombokningen ska ske under likvärdiga transportvillkor. Om bolaget inte uppfyller den skyldigheten kan du få ersättning för att du på egen hand tvingats boka en hemresa. Tänk på att först prata med flygbolaget innan du på egen hand bokar en resa.
Du har också rätt till mat och dryck och rätt till hotell. Men den som väljer att få biljetten återbetald har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala hotell eller mat åt.
Inga extra pengar vid strejk
I normala fall skulle den resenär som drabbats av ett inställt flyg utöver ovanstående tre rättigheter också ha rätt till en kompensation – en summa på omkring 200 till 600 euro. Men i och med en strejk råder ”extraordinära omständigheter”. Flygbolaget måste dock även då vidta alla rimliga åtgärder för att undvika den inställda flygningen.
Om du ställt in flyg men betalt för hotell
Enligt huvudregeln kan du få rätt till ersättning, men det finns ett undantag.
Undantaget är om det varit omöjligt för flygbolaget vidta åtgärder för att undvika skadorna. En bedömning görs i varje enskilt fall.
Samma gäller för övriga extrakostnader som den inställda eller försenade flighten kan ha haft på din resa.